Ga naar De Tijd
06:00 - 09 maart 2013  

Ze zijn zo braaf meneer

Meer in opinie
‘Als kinderen elke dag fastfood eten, worden ze ziek. Als ze elke dag tv-programma’s van Studio 100 bekijken, worden ze ook ziek, mentaal, in hun hoofd.’

Door Hans Bourlon, CEO van Studio 100.

Zo klonk de openingszin van de moderator van een debat waarop ik was uitgenodigd, lang geleden. Er volgde een luid applaus. Ik was in het hol van de leeuw beland. De aanval werd meteen ingezet: ‘Studio 100 staat voor inhoudsloze tv, fastfoodcultuur, uitbuiting van kinderen…’ Als verdediging probeerde ik de
socratische methode. Ik stelde vragen om mijn tegenstanders in het nauw te drijven. ‘Overtreedt Studio 100 regels?’ ‘Hoe wil je vermijden dat kinderen reclame zien? Blinddoeken op weg naar school?’ Maar vooral op mijn laatste vraag kreeg ik geen antwoord : ‘Welke schade richt Studio 100 precies aan bij kinderen?’

Uiteindelijk nam ik het heft in handen. Ik verdedigde vurig de waarden van onze tv-programma’s. Kabouter Plop is educatief waardevol, probeerde ik. Hij gedraagt zich zoals kindjes zich gedragen. Hij is hoog emotioneel, jaloers en vergevingsgezind… Zo houden wij de kindjes een spiegel voor en leren we ze hun eigen gedrag herkennen. Ik besloot met: ‘Toon mij de kinderen die door Studio 100-producties ziek zijn. Als ze bestaan neem ik meteen ontslag!’ Alweer een luid applaus. ‘Later, als die kinderen zijn opgegroeid, zal je de schade zien’, was het antwoord. Ik orakelde dat men mij later, om het even waar of wanneer, het bewijs mocht tonen. Ik zou mijn ontslagbelofte houden. Ik verdween in de koude nacht. Overtuigd van mijn gelijk. Hoewel… door mijn hoofd spookte het doembeeld van een bandeloze en ontspoorde generatie jongeren die recht op ons afstevende en op een groot vuur krijsend Plopmutsen verbrandde.

Het debat was voor mij een verre herinnering, tot deze week. Want onverwacht was het tijd voor de aflossing van die oude, openstaande schuld.

Vlaamse kranten publiceerden het resultaat van een onderzoek bij 25.000 jongeren. ‘Nog nooit was de Vlaamse jeugd zo braaf’, luidde het. Het aantal alcohol drinkende en rokende jongeren is in vergelijking met 10 jaar geleden met een derde tot bijna de helft gedaald. De Vlaamse jeugd vindt roken niet langer stoer, maar dom. The Economist publiceerde het resultaat van een Britse studie. Jonge mensen tussen 16 en 24 hebben meer verantwoordelijkheidszin dan dezelfde groep 10 jaar geleden. Ze beheersen zich beter, drinken aanzienlijk minder alcohol en gebruiken minder drugs. Meer algemeen ‘gedragen’ ze zich ook beter. Ze zijn minder lawaaierig in openbare plaatsen en beleefder in de omgang.

Ik leunde tevreden en voldaan achterover. De generatie Plopkijkers is goed terechtgekomen.

Natuurlijk zijn het de campagnes van de overheid, het rookverbod, de restricties op tabaksreclame en de inspanningen in het onderwijs die het verschil hebben gemaakt. Maar ook de media hebben hun rol gespeeld. De meeste kinderzenders hanteren strikte regels. Ze bieden een veilige omgeving aan, een ballenbad, waarin kinderen zich risicoloos kunnen onderdompelen. Geen geweld op tv, geen angsten of slapeloze nachten, dat is het doel. Onze programma’s hebben altijd in dat plaatje gepast en horen vandaag wereldwijd thuis op die zenders. Ik ben dan ook stilletjes fier dat we een steentje hebben kunnen bijdragen tot die nieuwe generatie, maar vooral ook opgelucht dat ik nog een tijdje op post kan blijven.

Dit krantenartikel is enkel beschikbaar voor abonnees van De Tijd Digitaal, Digitaal + Weekend of Compleet.