Ga naar De Tijd ×
×

Hermès nu ook voor de doe-het-zelver

Belgisch trio maakt relaxfauteuil sexy

Designtoppers Alain Berteau en Axel Enthoven bewijzen dat meubels voor ouderen sexy kunnen zijn

  • 13
    februari 2018

Het drietal achter het nieuwe designlabel Tuoi: de ontwerpers Axel Enthoven en Alain Berteau, en ondernemer Christian Salez. © Frederik Vercruysse

Breng twee designtoppers - Alain Berteau en Axel Enthoven - in contact met ondernemer Christian Salez, en je krijgt Tuoi, een merk dat meubels voor ouderen sexy wil maken. Hun eerste ontwerp? Een relaxfauteuil. 'Neen, de ziekenhuislook zal je bij ons niet aantreffen.'

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Indien het muzikanten waren, zouden we van een supergroep gewagen. En ergens zijn ze dat ook wel. Ontwerper Alain Berteau maakt al jaren het verschil met zijn merk Objekten. Designer Axel Enthoven kreeg in 2004 de Henry Van de Velde-award voor zijn indrukwekkende oeuvre. En Christian Salez was jarenlang de CEO van lederwarenfabrikant Delvaux en is nog altijd voorzitter van het Londense Furthermore, een creatieve incubator in samenwerking met het magazine Wallpaper.

 © Frederik Vercruysse © Frederik Vercruysse

Om maar te zeggen: het gezelschap dat wij op een grijze vrijdagmiddag in Antwerpen treffen, is select. Samen brengen ze Tuoi uit, een collectie meubels bedoeld voor de zogenaamde 'silver age', maar die door de kracht van hun design ook de jongere generatie moet kunnen aanspreken.

Het idee kwam van Salez. 'Ik peil voortdurend naar marktopportuniteiten. Vijf jaar geleden zag ik de demografische evolutie van de 'silver age'-generatie, wier behoefte veel verder gaat dan alleen maar goede opvang: ze heeft ook een drang naar schoonheid. Ook de KU Leuven en minister van Welzijn Jo Vandeurzen gaan er trouwens van uit dat esthetiek en design een impact kunnen hebben op welzijn.'

Dus lag de oprichting van een eigen merk voor de hand. Enter Axel Enthoven, die eerder al ontwierp voor ouderen - enkele jaren geleden bracht hij zelfs een bed op de markt dat snurken moet tegengaan. Verbindend element daarin was Yellow Window, de designstudio van Enthoven. Toen Salez daar bestuurder werd, was de ontwerper snel overtuigd om mee te werken. 'Het project ligt me na aan het hart omdat ik zelf fysiek ondervind wat ouder worden betekent', zegt Enthoven. 'Ik vind het vreemd dat niemand die markt bespeelt met producten die niet stigmatiserend zijn. Nu ja, ergens is dat wel logisch, want de meeste van mijn collega's vinden dat geen sexy segment.'

 © Frederik Vercruysse © Frederik Vercruysse

Met rugverwarming

De naam 'Tuoi' is Vietnamees voor ouderdom, al kan het net zo goed wijsheid betekenen. Bedoeling: verschillende topdesigners uitnodigen om samen producten te ontwikkelen. Als eerste is Alain Berteau aan de beurt. Salez kent hem omdat ze bij verschillende merken, onder meer bij Delvaux, al hebben samengewerkt.

Het eerste resultaat van die samenwerking is een modulair storagesysteem en een relaxfauteuil. 'De relax, die bij ons in drie versies komt, waaronder een met rugverwarming, is een object waar de oudere generatie de meeste waarde aan hecht, veel meer dan een kast of een bed', zegt Salez.

Het was voor mij evident dat de relaxfauteuil mooi oogde, want ik wilde per se het stigmatiserende element wegnemen.

Berteau onderstreept dat hij meteen gewonnen was voor het project. 'Mijn familie wordt ouder, dus zie ik vanaf de eerste rij de problemen waarmee de oudere generatie te maken krijgt. Het mooie was dat we een merk konden creëren specifiek voor die ontwerpen, anders zou de boodschap allicht niet aangekomen zijn. Het was voor mij evident dat het mooi oogde, want ik wilde per se het stigmatiserende element wegnemen. 'Keep it simple and normal looking' was mijn devies. Kijk naar een ziekenhuis: alles wat je daar ziet, doet je eraan herinneren dat je ziek bent. Dat wou ik absoluut vermijden.'

Zijn opdracht: elk ontwerp moet elegant ogen in een rusthuis, maar net zo goed in een woonkamer of ziekenhuis. Bovendien moest het makkelijk schoon te maken en comfortabel in gebruik zijn. Exclusief wil hij het zeker niet noemen: de prijzen schommelen tussen 2.500 en 3.900 euro, waarmee ze een challenger willen zijn voor het topsegment.

Te koop in musea

De productie gebeurt bij Recor in Hasselt en dat is een bewuste keuze - Tuoi wil de lokale producenten ondersteunen. De collectie zal in designwinkels te koop zijn, maar ook in musea en via het web. Bovendien plannen ze samenwerkingen met architectenbureaus en mikken ze op de internationale markt, met distributie in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Na de zomer zou Tuoi zijn eerste stappen in de Verenigde Staten willen zetten. 'Dat is nog maar het begin van het verhaal', onderstreept Enthoven. 'Er komen ook sanitair - onder meer een wastafel op twee niveaus zodat je die ook zittend kunt gebruiken - en een bed.' Wanneer zal hij tevreden zijn? 'Hopelijk nooit, want je kan altijd verbeteren. En dat willen we ook hier blijven doen.'

Op 25 april geeft Axel Enthoven een presentatie over de kracht van design om stigmatisering voor de 'silver age'-generatie tegen te gaan. Dat gebeurt op de Health & Care-beurs (24-25-26 april) in Flanders Expo in Gent, waar de producten van Tuoi in première worden voorgesteld.

Bron: Sabato

Advertentie

Advertentie
× Sluiten