1

Belgium Exel vraagt vliegvergunning

(tijd) - De nieuwe luchtvaartmaatschappij Belgium Exel vliegt vanaf vandaag voor rekening van Thomas Cook naar verre bestemmingen. De nieuwe dochter van de Exel Aviation Group zoekt nog andere klanten voor haar operaties vanop Zaventem. Voorlopig vliegt ze met een Nederlandse vergunning, maar ze vraagt toch een Belgische licentie aan.

De Belgische dochter van de Nederlandse luchtvaartgroep vliegt de komende 18 maanden voor de reisorganisator Thomas Cook België (Pegase, Neckermann, Thomas Cook) vier keer per week naar Mexico, Cuba/Dominicaanse Republiek, Kenia en Zanzibar. 'Als alles goed gaat, wordt het contract elk jaar verlengd', zegt Wim Desmet, verantwoordelijk voor de Franse en de Benelux-operaties van Thomas Cook. Belgium Exel neemt de plaats in van het failliete Sobelair.

Belgium Exel start zijn operaties zonder de gebruikelijke Belgische vliegvergunningen. De Europese wetgeving laat dat toe, maar het is niettemin de eerste keer dat de overheid, in casu het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart, daarmee instemt. Maar Belgium Exel gaat nu toch een Belgische AOC en licentie aanvragen, zegt Harm Prins, de algemeen directeur van Exel Aviation Group. Naar verluidt bestaat er binnen het Directoraat onenigheid over de interpretatie van die Europese wetgeving.

Belgium Exel baseert, op vraag van Thomas Cook, permanent één Boeing B767 in Zaventem. Vier dagen per week vliegt die voor rekening van de grootste klant, waardoor nog ruimte overblijft voor opdrachten voor touroperators. '30 procent van de capaciteit is niet benut', zegt Prins. Belgium Exel dekt op zijn beurt niet alle langeafstandsbehoeften van Thomas Cook af. Voor Senegal en Gambia maakt de reisorganisator gebruik van SN Brussels Airlines, voor andere bestemmingen kiest hij voor Lufthansa.

Volgens Desmet heeft Thomas Cook met Exel gekozen voor een financieel interessante en duurzame oplossing. De faillissementen van City Bird en Sobelair in België en de problemen met Air Holland in Nederland wil Desmet niet meer meemaken. Daarom werd Exel Aviation aan een grondige audit onderworpen. Volgens Prins beschikken Belgium Exel en Holland Exel, die samen weldra vier Boeings B767 tellen, over een 'garantievermogen' van 8 miljoen euro van Exel Aviation Group.

Exel Aviation Group denkt dit jaar een omzet van 250 miljoen euro te boeken. Hij telt acht luchtvaartmaatschappijen, maar ook onderhoudsactiviteiten (Exel Technics). De groep heeft haar vliegtuigen grotendeels in eigendom en treedt zelf ook op als leasing- en financieringsmaatschappij (Exel Capital). Exel Aviation is op zijn beurt een onderdeel van de gediversifieerde holding IMCA van de Nederlandse ondernemer Erik De Vlieger. GUM

Gesponsorde inhoud

Partner content