Een blog als voltijdse job

(tijd) - Het lijkt wel een droomjob: elke dag je visie op de wereld neerschrijven op je weblog of internetdagboek, reageren op de commentaren, en ondertussen de centen zien binnenstromen. Grote blogs als digg.com in de Verenigde Staten of geenstijl.nl in Nederland slaagden erin uit te groeien tot winstgevende organisaties. Komt de eerste rendabele Vlaamse blog eraan?

Laten we duidelijk zijn: gebrek aan interesse voor bloggen is er in Vlaanderen allerminst. We waren wellicht wat later dan de rest van de surfende wereld, maar intussen pakken blogaanmaaksites als MSN Spaces en Skynet Blogs uit met indrukwekkende aantallen Belgische blogs, tot in de honderdduizenden. Alleen overstijgen die vaak niet de interessesfeer van de familie- of vriendenkring. De pas bevallen kat van tante Maria of de nieuwe kinderkamer van Leentje mogen razend interessant zijn voor wie Maria en Leentje kent, maar de gemiddelde surfer heeft er weinig aan.

Blogs die wel het potentieel hebben om uit te groeien tot meer dan wat burenroddels zijn er ook in Vlaanderen, al zijn ze op één of twee handen te tellen. De kritische stemmen - nieuws- of actualiteitsbloggers - willen een aanvulling vormen op de traditionele media, bijvoorbeeld pdw.be, de blog van de journalist en televisiemaker Patrick De Witte, of lvb.net, waarop de IT-consultant en voormalig lokaal VLD-voorzitter Luc Van Braekel zijn licht over de actualiteit laat schijnen. Experts in bepaalde domeinen pakken uit met hun gespecialiseerde kennis en weten daarmee een geïnteresseerd nichepubliek te bereiken, zoals blog.coolz0r.com, een blog over marketing van Miel Van Opstal. Of een hele gemeenschap bloggers doen het samen op een megablog, bijvoorbeeld met een mengeling van nieuwsberichten, cafépraat en pikante foto's, zoals zattevrienden.be.

Geenstijl.nl

In Nederland maakt de drie jaar oude 'choc-log' geenstijl.nl sinds vorig jaar winst. De blog licht dagelijks 75.000 bezoekers in over 'de andere kant van het nieuws', en heeft intussen een redactie van acht personen. Maar is dat goede voorbeeld in Vlaanderen navolgbaar? Kan je ook hier je brood verdienen met een weblog, alleen of in groep?

Nogal wat bloggers reageren sceptisch. 'In Amerika en Nederland is het wellicht haalbaar', vindt Dominiek Leenknecht, IT-officer en in zijn vrije uurtjes blogger achter dominiek.be. 'Daar heb je sites die duizenden bezoekers per dag krijgen. Zij verkopen sponsorruimte, plaatsen een banner voor een nieuwe film, en dies meer. In Vlaanderen lijkt bloggen nog niet echt aan te slaan, noch bij de schrijvers, noch bij het publiek. Het zal wel weer voortkomen uit het cliché: Nederlanders hebben een grote mond, Vlamingen zijn te bescheiden. Vlamingen schuwen ook het risico: ze zullen niet snel hun job opgeven om zich volop op het bloggen te gooien. Ik heb zelfs de indruk dat het slechter gesteld is dan een paar jaar geleden. Bloggers die zich toen profileerden, zijn nu aan het afbouwen, en ik zie weinig goede nieuwe bloggers opstaan. De kwantiteit groeit zeker, maar de kwaliteit?'

Nochtans had Dominiek ooit de ambitie verder te gaan. Met een paar collega-bloggers richtte hij zelfs een groepsblog op, Struikgewas.be. 'Die lijdt nu onder tanende motivatie. Mijn eigen blog heeft ook een tijdje stilgelegen: op een bepaald moment werd de druk te groot. Ik had 2.000 bezoekers per dag, al mijn tijd ging eraan op en ik kreeg jaloerse reacties. Voor mij is dit nu een hobby. De interactie met lezers is heel fijn. En op zich kost het niet veel: ik betaal 125 euro per jaar voor de server en mijn domeinnaam. Blog-software kan je gratis downloaden.'

Ook Patrick De Witte heeft niet de ambitie een inkomen uit zijn blog te slaan. 'Ik ben er ooit mee begonnen omdat ik naast radio, TV en geschreven pers ook een stem wilde op het internet. Ik heb een soort abonneedienst, waardoor ik een vrij goed zicht heb op wie mijn blog leest: alle kranten, politieke verenigingen, mensen van het Vlaams Belang, en nog andere. Ik word goed gevolgd, ja. Voor mij is het prima zo: het is niet mijn bedoeling er iets mee te verdienen. Later kan het misschien een platform worden om iets anders mee te doen. Video podcasts, wie weet.'

Zattevrienden.be

Het antwoord op rendabel bloggen komt wellicht uit een andere hoek. Zattevrienden.be telt per dag ongeveer 60.000 bezoekers en is vast van plan zijn blog op te waarderen en zich 'properder' te profileren naar het voorbeeld van geenstijl.nl. 'Nu draaien wij op vrijwilligerswerk', zegt webmaster Tibo, die liever niet met zijn naam in de krant wil. 'Maar we hebben er het volste vertrouwen in dat we winstgevend worden - we lopen gewoon een paar jaar achter op Nederland.'

Ook blogger Luc Van Braekel (LVB) gelooft in de rendabiliteit van een Vlaamse blog. 'Op twee voorwaarden: schrijf je blog in het Engels en focus op een heel specifiek domein. Niet iedereen kan dat: het is weggelegd voor een paar experts. Een blog over hightech bijvoorbeeld, of waarom niet, over duivenmelken, maar dan door iemand die er echt enorm veel van weet.'

Daarmee sluit Van Braekel zich aan bij wat de Amerikaanse blogger en softwarespecialist Harold Davis ooit vertelde in een interview aan Wired. Volgens hem zouden vooral niches als hot technology, juridische zaken en uiteraard seks het goed doen. Hét gat in de bloggersmarkt is volgens hem financiële berichtgeving. Daarbij geldt: hoe praktischer de info, hoe succesvoller je blog.

De middelen zijn er alvast, zo is ook te zien aan de advertenties op de blog van LVB. Verschillende bedrijven bieden kant-en-klare pakketten aan waar je als blogger zonder enige investering return uit kan halen. Google heeft formules voor on line adverteren zoals AdWords en AdSense. Van Braekel werkt ook samen met andere Amerikaanse bedrijven als Pajamas Media en Blogads. 'Al moet ik zeggen dat het anderhalve maand geleden is dat uit die laatste een advertentie is gekomen. Bij Google word je betaald per klik, afhankelijk van wat de adverteerder biedt, bij Pajamas krijg ik een vast bedrag per kwartaal, vooraf door hen bepaald op basis van het aantal bezoekers. Om je een idee te geven: aan GoogleAds verdien ik 100 à 150 euro per maand. Op mijn blog heb ik 1.500 à 2.000 bezoekers per dag. Dat is een kleine bijverdienste, waarmee ik de kosten van de hosting kan dekken, maar niet de tijd die ik eraan spendeer. Ik zie mijn blog dan ook meer als een proeftuin: de ervaring die ik opdoe via mijn blog, kan ik ook professioneel benutten bij consultancyopdrachten.'

Advertenties

Toch groeit de vraag naar dergelijke advertentiesamenwerkingen enorm, zegt Jean-Paul De Wever van het pas gestarte Google België. 'Bij veel blogsites stellen we een groeiende vraag naar AdSense en AdWords vast, omdat het heel makkelijk is in gebruik en een mooi instrument om inkomsten te genereren. Het voordeel voor de adverteerder is dat die niet betaalt per impressie, dus voor het verschijnen van zijn banner, maar pas als de link ook wordt aangeklikt. De prijs gaat van 0,5 euro tot 6 euro per klik. Met AdSense en AdWords kan marketing ook gerichter gebeuren: de geplaatste advertentie wordt afgestemd op de inhoud van de site of blog.'

Marketingmensen ontdekken steeds meer de troeven van blogs. Adhese, een Gents bedrijf gespecialiseerd in on-lineadvertentiebeheer, begint volgende week met Adhese Network, waarmee het zijn klanten de kans biedt op een netwerk van blogs te adverteren. Ook zij spelen het gericht aanspreken van een nichemarkt als troef uit. Zaakvoerder Sven Marievoet: 'Op een site over lifestyle kunnen we een link van Spotter plaatsen naar een on-lineportfolio over design en elektronica. Op meer technische sites kan je toegespitste jobadvertenties zetten.'

'Of adverteren op blogs een veelbelovende activiteit wordt, is afwachten. Maar we hebben wel veel respons van adverteerders die het willen proberen. Nichemarkten zijn sowieso interessant: de budgetten zijn kleiner en je kan heel gericht je publiek kiezen. De regionale tijdschriften staan vol reclame, terwijl het internet blijft hangen op publiciteit voor Telenet en auto's. Dat is toch vreemd.'

En de marketing boys hebben nog mogelijkheden ontdekt: product placement op blogs. Wie een hype rond zijn product kan creëren in de blogginggemeenschap, hoeft niet meer die vreselijke reclame te maken die de consument niet lust - missie geslaagd. En dat bloggers wel degelijk macht hebben, mag blijken uit de stunt die zattevrienden.be uithaalde: zij slaagden erin een on-line-enquête van La Dernière Heure over de handelsmissie van prins Filip volledig naar hun hand te zetten.

Het reclamebureau Ogilvy lanceerde onlangs een campagne rond Fanta Mango, door enkele bloggers 'in primeur' een blikje van de nieuwe drank toe te sturen. Vanuit de blogginggemeenschap kwam er wat kritiek op de aanpak van Ogilvy, maar niet over het initiatief op zich. De toon was gezet: onlangs nodigde Microsoft België 15 bloggers uit om zijn nieuwe technologie Windows Live voor te stellen, en Electrabel lanceerde zijn 'slimme tips'-campagne. Het roept de bloggergemeenschap op suggesties op hun blog te plaatsen om energie te besparen. Echt centen zitten er bij dergelijke samenwerkingen nog niet in voor de bloggers, wel brood en spelen: gratis etentjes, of de kans om een mp3 speler te winnen.

Maar druist zoiets niet in tegen de spirit van bloggers, die zich opwerpen als onafhankelijke denkers, als waakhond van al wat misloopt in de wereld en de traditionele media? Patrick De Witte is radicaal: 'Ik zal nooit aan zoiets meewerken. Voor mij was het een heel bewuste beslissing alle reclame van mijn blog te weren. Marketing maakt het leven lelijk en duur.'

Kritisch

'Je moet natuurlijk kritisch blijven', vindt Luc Van Braekel. 'Als Electrabel zo'n slimmetipscampagne lanceert, is dat om zijn imago op te poetsen, allesbehalve om mensen te doen besparen, want dan verliezen zij inkomsten. Daar mag je als blogger ook over schrijven. Maar bloggers hebben ook te winnen bij een samenwerking met bedrijven: dan krijg je als blogger primeurs, waardoor je weer meer gelezen wordt. Zoals het nu gebeurt, is het een vorm van ruilen: wij krijgen een primeur, zij krijgen publiciteit. Als je integer bent, kan je ook kritiek uitbrengen. Net als bij de klassieke pers: daar is toch ook een scheiding tussen de redactie en de marketingafdeling?'

Kristien VERMOESEN

Gesponsorde inhoud

Partner content