Aan luxeproducten hangen steeds luxueuzere prijzen

(tijd) - De luxe-index klokte eind vorig jaar 6 procent hoger af dan eind 2003. Daardoor is luxe opnieuw een stuk minder betaalbaar geworden. Sinds de lancering van de index acht jaar geleden stegen de prijzen van luxegoederen gemiddeld met ruim 80 procent. Een deel van de prijsstijgingen recupereren door te beleggen in de luxeaandelen zat er voor de meeste beleggers vorig jaar niet in. Op Bulgari en Richemont na, noteerden de meeste luxehuizen eind 2004 lager dan bij de start van het jaar.

Ondanks de ver van schitterende beursprestaties van de meeste Franse luxehuizen en de stijging van de luxe-index met 6 procent, was het vorig jaar toch niet al kommer en kwel in luxeland. Een aantal luxeproducten wist de prijsstijgingen te ontspringen.

Zo bleef de prijs van een degustatiemenu bij Comme chez Soi, zonder dranken, ongewijzigd op 159 euro. De prijs van een Azur-zwembad, in gewapend beton en 12 meter lang, staat al drie jaar onveranderd op 31.000 euro. Aan de prijs van de klassieke Armani-herensmoking werd vorig jaar evenmin getornd. Voor 1.650 euro maakt u driedelig en met strik uw opwachting op feesten waar de dresscode avondkledij voorschrijft. Ook de prijs van het Calatrava-herenhorloge van Patek Philippe bleef behouden op 13.210 euro.

De horlogefabrikant Rolex bracht zelfs de gedaalde goudprijs gedeeltelijk in rekening. Terwijl de goudprijs vorig jaar met 2 procent zakte, verlaagde Rolex de prijs van zijn damesmodel met een massief gouden wijzerplaat van 18 karaat met een procent tot 9.810 euro. Davidoff tekende dit jaar voor de grootste prijsdaling van de index. Daardoor daalde de prijs van Davidoff nr1-sigaar met 18 procent tot 13,5 euro.

Portemonnee

De prijsstijgingen van 2004 lieten zich vooral in de portemonnee van de vrouwelijke beterverdieners voelen. Onze nationale trots Delvaux verhoogde de prijs van de Brillant-handtas met 5 procent tot 1.100 euro. Een andere klassieker, een zijden sjaal van Hermès, werd 3 procent duurder. Ook de prijs van een flesje Chanel nr5 ging 3 procent naar omhoog. Het salaris van Nicole Kidman voor de nieuwste reclamespot voor het parfum zou daar misschien wel voor iets tussen kunnen zitten.

Ook huisgerief steeg in prijs. Het massief zilveren bestek van Christofle werd 2 procent duurder. Daarmee verrekende Christofle de gestegen prijs voor zilver in dollar. Dat vorig jaar de euro verder steeg tegenover de dollar zodat de zilverprijs in euro eigenlijk met 5 procent daalde, laten we even terzijde. De prijs van het 48-delig kristallen glasservies van dezelfde fabrikant bleef daarentegen status quo op 1.728 euro.

De prijs van een klassieke Steinway in zwarte hoogglans ging vorig jaar 7 procent hoger tot 56.879 euro. Door voor notelaar of mahonie te kiezen kon je de prijsstijging beperkt houden tot respectievelijk 6 en 5 procent.

Het lijstje van forse prijsstijgingen was in 2004 vrij beperkt. Maar de prijsstijgingen die we noteerden, waren wel om u tegen te zeggen. Absolute uitschieter was het schoolgeld voor de kroost. De Brussels English Primary School verhoogde het schoolgeld met ruim 40 procent. Voor de klassen 1 tot 3 bedraagt het jaarlijkse schoolgeld daardoor 14.850 euro, voor de klassen 4 tot 7 is dat 16.290 euro. Daarbovenop moet voor het eerste kind van het gezin een eenmalig toegangsgeld van 500 euro betaald worden.

Een andere prijsstijger met stip is de Darya-kaviaar. De prijs ervan steeg vorig jaar met niet minder dan 41 procent. Een kwartje kilo kaviaar uitsmeren kost daardoor 799 euro, tegen 567 euro in 2003. Wie merken van secundair belang zijn, opteert beter voor het merk Bemka. Daar bleef de prijsstijging van de Iraanse Beluga-kaviaar beperkt tot 6 procent.

Liefhebbers van luxe die een deel van de prijsstijgingen hoopten te recupereren door te beleggen in luxeaandelen, hadden vorig jaar een moeilijke klus te klaren. De Bloomberg European Fashion Index daalde in 2004 met 0,8 procent. Daardoor degradeerde de luxesector tot een van de slechtst presterende sectoren van het voorgaande jaar.

Aan de staart van het klassement bengelden de Franse luxehuizen LVMH en Hermès. LVMH, met als bekende uithangborden het champagnemerk Moët & Chandon en het tassenmerk Louis Vuitton, is 's werelds grootste producent van luxegoederen. De Franse groep stevent dit jaar af op een omzet van 12 miljard euro en neemt daarmee 9 procent voor haar rekening van alle luxegoederen die in heel de wereld worden verkocht. De koers van LMVH daalde in 2004 met 2,3 procent. Hermès deed het nog slechter en noteerde eind 2004 4,3 procent lager dan bij de start van het jaar.

Dollar

Vooral de daling van de dollar speelt de grotendeels Europese luxeproducenten parten. Een groot deel van de verkopen van de luxeproducten wordt immers betaald met dollars terwijl de productiekosten overwegend in euro's worden gefactureerd.

Terwijl de Franse huizen ondermaats presteerden, schitterden zowel het Italiaanse Bulgari als het Zwitserse Richemont op de beurs. De koers van Richemont, het op een na grootste luxeconcern achter de merken Cartier, Montblanc en Van Cleef & Arpels, schoot in 2004 maar liefst 28,7 procent hoger. Naast de luxedivisie heeft Richemont een participatie van 18,6 procent in de sigarettenproducent British American Tobacco, dat vorig jaar 422 miljoen euro tot de winst bijdroeg. Dat is bijna dubbel zoveel als de winst uit de verkoop van dure juwelen en dito horloges. Hoewel beduidend minder dan de opbrengst van de tabaksdochter, is de winst van de horlogedivisie met 238 miljoen euro zeker niet te verwaarlozen. Het Italiaanse Bulgari verwende de beleggers vorig jaar met een winst van 23,7 procent. GA

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud