ABN AMRObankiert per bus

(tijd) - De Nederlandse bankgroep ABN AMRO start begin volgend jaar een proefproject met een multifunctionele servicebus waarmee de bank het land rondtoert. Senioren en mensen die slecht te been zijn, kunnen in de bus terecht voor verschillende bankdiensten. De bus bevat een geldautomaat en computers om via het internet te bankieren. Bezoekers kunnen ook het Customer Contact Centre van ABN AMRO bellen voor informatie. Een klassiek loket komt er niet, wel iemand die de bezoekers op weg helpt met de modernere vormen van bankieren. Het dienstenaanbod van de bus beperkt zich niet enkel tot de bancaire sfeer. ABN AMRO is op zoek naar partners om een zo breed mogelijke dienstverlening aan te bieden. De bank denkt aan gemeentelijke overheidsdiensten, postdiensten, apothekers en supermarkten.Aan de basis van het initiatief ligt het ongenoegen van Nederlandse senioren en mindervaliden over de terugval van de dienstverlening in sommige regios. In Nederland staat de sanering van de kantorennetten een stuk verder dan bij ons. Het massaal sluiten van bank- en postkantoren, maar ook van bakkers, apotheken enzovoort, leidde tot een stevig maatschappelijk debat. De Nederlandse Vereniging van Banken installeerde een commissie die zich over het probleem buigt.ABN AMRO lanceert de servicebus in samenspraak met ANBO, een belangrijke vereniging van senioren. De bank hoopt dat ook andere banken zich bij het project aansluiten. In de bus gelden voor de bankdiensten de normale tarieven, in dit geval meestal gratis.Een andere Nederlandse bank, Rabobank, startte begin dit jaar met de thuisbezorging van geld. Klanten betalen ongeveer 5,5 euro voor de levering aan huis van een pakket geld tussen de 50 en 200 euro. KvH