ABVV start campagne sociale verkiezingen

(tijd) - De socialistische vakbond ABVV legt de komende drie maanden tijdens een 'SolidariTour' zijn oor te luisteren bij het brede publiek. Het ABVV zal met een uitgeruste vrachtwagen op een dertigtal activiteiten en plaatsen aanwezig zijn, gaande van de Gordel tot het feest tegen de uitsluiting in Brussel. Voorzitster Mia de Vits beklemtoonde dat het initiatief moet meehelpen aan het onderbouwen van een jong en eigentijds imago van de vakbond. 'Wij zijn geen ouderwetse machtsmachine, wij zijn geen dinosaurus.' Tijdens de SolidariTour wil het ABVV het nut van een vakbond uitleggen aan het brede publiek. De Vits: 'We willen op een informele manier in contact komen met leden en niet-leden.' De SolidariTour luidt ook de ABVV-campagne voor de sociale verkiezingen in. Die worden in mei gehouden bij ruim 6.000 bedrijven. Het ABVV trekt naar de werknemers met de slogan 'Wij kiezen voor u'. 'Een vakbond heeft maar kracht door zijn ledental', stelt De Vits. Centraal in de ABVV-campagne staan vijf hoofdthema's. Dat zijn werkgelegenheid, gezondheid, milieu, vrije tijd en pensioenen. Bij de sociale verkiezingen in 2000 behaalde het ABVV 36,9 procent van de stemmen, het ACV 51,9 procent en de ACLVB 8,9 procent. De liberale vakbond startte al tijdens de vakantie zijn campagne voor de sociale verkiezingen in mei. Het ACLVB was twee maanden met 20m2-affiches aanwezig in het straatbeeld.