Adia en Ecco smelten samen tot grootste uitzendgroep

LAUSANNE (bloomberg/tijd) - Het Zwitserse Adia en het Franse Ecco hebben besloten hun activiteiten samen te smelten. Ze vormen daardoor 's werelds grootste uitzendgroep. Met de uitwisseling van aandelen en contanten is een som van naar schatting 1,3 miljard dollar (ruim 40 miljard frank gemoeid), zeggen analisten. Het nieuwe concern vertegenwoordigt een jaaromzet van 6,2 miljard dollar (195 miljard) en zet daarmee het Amerikaanse Manpower een neus. De internationale markt voor uitzendarbeid is goed voor een omzet van 80 miljard dollar.De marktwaarde van de fusiegroep bedraagt 3,7 miljard dollar. De groep combineert de sterke aanwezigheid van Adia in de VS met de dominante posities van Ecco in Frankrijk, Spanje en Zuid-Amerika. 'De fusie is zinvol omdat de activiteiten elkaar aanvullen', vindt Alain Oberhuber, analist bij Union Bank of Switzerland. 'Op korte termijn zal de winst enigszins verwateren, maar dat wordt goedgemaakt door het ontzaglijke winstvermogen van het nieuwe bedrijf.'