Advertentie
Advertentie

Adidas-Salomon

(bloomberg/tijd) - Fabrikanten van sportartikelen worden door het analistenheir doorgaans in het kamp van defensieve aandelen geplaatst. De Duitse groep Adidas-Salomon beperkte de koersval dit jaar dan ook tot 7 procent, terwijl de DAX-index 28 procent kwijtspeelde. Vanochtend om half acht moet Adidas met zijn cijfers voor het derde kwartaal die status bewijzen.Vooral kostenbesparingen zouden aan de basis van een mooie winststijging moeten liggen. Analisten verwachten dat Adidas zijn omzet met 3,6 procent opschroefde tot 1,74 miljard euro, maar voorspellen een winstgroei met 6 procent tot 111,3 miljoen euro. De analisten verwijzen voornamelijk naar de afbouw van de schuldgraad en de daling van de voorraden.De activiteiten die het sterkst groeien, zijn Taylor Made Golf, dat duurdere golfuitrusting produceert, en Salomon, de fabrikant van skis en toebehoren. Vorig jaar kwam 8 procent van de omzet van de golfactiviteiten, 11 procent van Salomon, en 80 procent van het merk Adidas.Naast de cijfers voor het derde kwartaal zal Adidas een beeld geven van de bestellingen voor de rest van het jaar. Die zouden door de aanslagen van 11 september lager kunnen liggen dan gebudgetteerd. Adidas verkoopt een derde van zijn producten in de VS. Europa is goed voor bijna de helft van de omzet. In Noord-Amerika verloor de groep marktaandeel aan rivalen Nike en Reebok. Adidas probeert die situatie te keren door het sponsoren van atleten, zoals basketbalspeler Kobe Bryant van de LA Lakers. In Europa kocht Adidas 10 procent van voetbalclub Bayern München. Het aandeel verloor na dat bericht 9 procent. SM