Adverteerders willen kostprijs mediareclame met 50 procent drukken

BRUSSEL (tijd) - In zijn eerste interview als voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA) beklemtoont Pierre Brusselmans dat de kostprijs van mediareclame (op televisie, radio, in dagbladen, tijdschriften,...) in België te hoog is. 'De kostprijs per duizend contacten ligt in België meer dan 50 procent boven het gemiddelde van Europa. De UBA wil dit weggewerkt zien tegen het jaar 2000. België is een van de duurdere landen in Europa, zeker vergeleken met de ons omringende landen. Dat moet veranderen.'Het voornemen van de adverteerders om de reclameprijzen te drukken is niet nieuw; het is wel de eerste keer dat een daling van de reclamekosten (gedefinieerd als 'de kostprijs per duizend contacten') met 50 procent als doelstelling wordt gesteld tegen het jaar 2000. Voor de Belgische mediabedrijven, die grotendeels leven van de inkomsten uit reclame, kunnen de gevolgen verwoestend zijn.