Advertentie

Air Europe blijft aan de grond

(reuter/tijd) - Air Europe, na British Airways de grootste luchtvaartmaatschappij in Groot-Brittannie, heeft vrijdag al zijn vluchten gestaakt. Tegelijk heeft de onderneming bij de rechtbank opschorting van betaling gevraagd.

Het nieuws verraste gisterenmorgen honderden passagiers op het Londense vliegveld Gatwick. De reizigers werden door een woordvoerster op de hoogte gebracht en kregen hun geld terug. De Britse luchtvaartautoriteiten hebben de vliegvergunningen van Air Europe voorlopig ingetrokken. De maatschappij kan deze licenties terugkrijgen als president Harry Goodman aantoont dat er een goede toekomst voor het bedrijf is weggelegd.

Air Europe heeft 2.000 werknemers en vervoerde vorig jaar ongeveer twee miljoen passagiers. De onderneming verkeerde al lange tijd in financiële moeilijkheden. Daar bovenop kwamen de Golf-perikelen, maar vooral de problemen van het Zwitserse OMNI deden de deur dicht. OMNI vroeg reeds woensdag bij de Zwitserse rechtbank uitstel van betaling aan. OMNI bezit 49% van ILG, International Leisure Group, de hoofdaandeelhouder van Air Europe.

OMNI, het bedrijvenimperium van de Zwitserse financier Werner Ray, heeft bij de banken een schuld van circa een miljard Zwitserse frank. De schuldeisers hebben uiteindelijk beslist de kredietkraan toe te draaien. Om de schulden te verminderen, moet Ray belangen afstoten. Enkele dagen geleden verkocht OMNI een meerderheidsbelang in Adia (uitzendbureaus) aan het Zwitserse Comco, een dochter van de Duitse distributeur Asko, voor 770 miljoen Zwitserse frank.

Ook het belang van OMNI in ILG, behalve grootaandeelhouder in Air Europe ook eigenaar van de grootste Britse touroperator Intasun, is nu te koop. De financiële positie van Air Europe en Intasun laat echter te wensen over, onder meer als gevolg van de krisis in de internationale luchtvaart. Air Europe is ook een klant van Fokker, maar de kern van zijn vloot bestaat niettemin uit Boeing-toestellen.

Air Europe ontstond in 1979 als onderdeel van de ILG. Aanvankelijk beperkte de maatschappij zich tot chartervluchten en als lid van de ILG-groep, die goede kontakten heeft met de reisbureaus, vlotte dat uitstekend. In 1986 pas vroeg Air Europe toestemming om tien lijnvluchten in te leggen vanuit Gatwick. Heathrow zat toen al overvol. Het netwerk groeide uit tot 600 regelmatige vluchten van en naar Gatwick en Manchester, waaronder Brussel-Gatwick.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud