Advertentie
Advertentie

Airbus gokt met A3XX

Airbus Industrie, de tweede grootste vliegtuigbouwer na Boeing, besliste kort voor de zomer te starten met de verkoop van de A3XX, het grootste vliegtuig uit de burgerluchtvaart. Einde 2000 was nog niet beslist of de 44 orders die het Europese consortium binnenhad, voldoende zijn om ook met de productie te starten. Onze ministers raakten het eens over de financiering van de Belgische deelname aan het A3XX-programma. Bovendien zette de regering het licht op groen voor de aankoop van zeven A400Ms, die de Hercules moeten vervangen.2000 was zowel voor Airbus als aartsrivaal Boeing een opmerkelijk jaar. De Amerikaanse vliegtuigbouwer slaagde er na twee achtereenvolgende teleurstellende resultaten, eindelijk weer in sterke winstcijfers neer te zetten. Dat resulteerde op een bepaald ogenblik in een stijging van de koers met 200 procent. Boeing koos bovendien resoluut voor diversificatie met verkeersbegeleidingssystemen, internettoepassingen en de al eerder aangekondigde aanverwante luchtvaartdiensten, zoals het onderhouden en ombouwen van vliegtuigen. Seattle denkt dat al die spin-offs en nevenactiviteiten op termijn meer omzet genereren dan het verkopen van nieuwe vliegtuigen.Concurrent Airbus slaagde er eindelijk in zich om te vormen van groupement dintérêt économique tot een gewone vennootschap, Airbus Integrated Company. Nog belangrijker was de aankondiging kort voor de zomervakantie dat het consortium van start ging met de verkoop van de A3XX. Het gaat om het grootste toestel in de geschiedenis van de burgerluchtvaart. Als Airbus tegen het einde van 2000 voldoende bestellingen had, zou ook gestart worden met de productie. Zover was het nog niet bij het ter perse gaan. Wel had de constructeur al 44 orders binnen, onder meer van het prestigieuze Singapore Airlines. Niemand twijfelde er einde 2000 nog aan dat het project nog afgeblazen wordt. Met de A3XX wordt het 30 jaar oude monopolie van de jumbo van Boeing doorbroken, maar tegelijk is het project de zwaarste financiële gok die Airbus ooit maakte.De Belgische industrie mikt op 4 procent van het werk aan de A3XX. Als ze dat binnenhaalt, betekent dat een jaarlijkse omzet van meer dan 6 miljard frank, goed voor 4.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen. In 1999 haalde Belairbus, dat de Belgische industriële Airbus-belangen bundelt, een omzet van 6.012 miljoen frank. Naar goede Belgische gewoonte ontstond in november een communautaire rel over de financiering van de niet-recurrente kosten. Premier Verhofstadt trok het laken naar zich toe. De regering verklaarde zich bereid 7,5 miljard frank beschikbaar te houden. 3 miljard zou worden gereserveerd voor Vlaamse bedrijven die deelnemen aan het A3XX-project.De Belgische luchtvaartindustrie mocht inderdaad niet klagen. Want nog diezelfde maand legde de regering 44 miljard frank vast voor de ontwikkelingskosten en de aankoop van zeven A400Ms. De A400M was vroeger bekend als de FLA, Future Large Aircraft. Het project zit sinds enkele jaren onder de vleugels van Airbus. De A400M moet na 2010 de C130 Hercules vervangen. België heeft zich geëngageerd om acht toestellen aan te kopen, waaronder één voor rekening van Luxemburg. Begin december maakte Airbus zijn langverwachte keuze voor de motoren. Die worden ontwikkeld en gebouwd door een consortium waarin zowat alle Europese spelers aanwezig zijn, inclusief het Waalse Techspace Aero voor 4 procent.De mondiale burgerluchtvaart bleef een van de veiligste transportmodi. De eerste jaarhelft vielen op commerciële vluchten slechts 552 doden te betreuren in 19 ongevallen. De toestand verslechterde niet echt tijdens de laatste zes maanden van het jaar, maar het imago van de luchtvaart kreeg niettemin een stevige deuk door twee opmerkelijke crashes. Einde juli stortte een Concorde van Air France neer in de buurt van Charles De Gaulle, enkele minuten na het opstijgen. Sinds midden augustus staan alle Concordes, ook die van British Airways, aan de grond en het is twijfelachtig of het enige supersonische burgervliegtuig ooit nog passagiers zal vervoeren.Einde oktober beleefde het tot dan toe onkreukbare Singapore Airlines zijn eerste dodelijke ongeval toen een piloot in Taiwan een verkeerde startbaan koos. Guido MEEUSSEN