Akzo goedkoop maar nog niet interessant

De resultaten van de Nederlandse farmachemische groep Akzo Nobel over het eerste kwartaal van 2003 waren een tegenvaller van formaat. Het nettoresultaat viel terug met 30 procent met als voornaamste oorzaken een negatieve wisselkoersevolutie, aanvullende pensioenkosten en druk op de marges in de farma-afdeling. Het management liet vorig jaar verstaan dat de courante winstmarge van de farma-afdeling kon terugvallen van 19,2 procent in 2002 naar 18 procent in de periode 2003-2004 om daarna weer richting 20 procent te evolueren. In het vierde kwartaal van 2002 ging de marge echter reeds onderuit tot 18 procent. In het eerste kwartaal van 2003 slonk de marge tot 15,9 procent. De verkoop van al de belangrijkste producten van Akzo viel tegen. Het antidepressivum Remeron moet sinds december 2002 concurreren tegen generische producenten in Amerika. De verkopen in de VS vielen terug van 105 miljoen euro in het vierde kwartaal tot 78 miljoen. In de volgende kwartalen mag een verdere terugval verwacht worden wat de marge-evolutie in de farma-afdeling zeker niet ten goede zal komen. Ook de verkopen van contraceptiva verlopen niet vlot (-10 procent). De verkopen van Puregon (behandeling van onvruchtbaarheid) gingen jaar op jaar 14 procent naar beneden en Livial (hormoontherapie) moest 6 procent achteruit. De net vermelde producten maken 71 procent uit van de totale verkopen van Organon. Organon, dat medicijnen voor menselijke toepassing ontwikkelt, staat voor meer dan 60 procent van de omzet van de farmatak van Akzo. Diosynth staat voor een goede 10 procent van de farmaomzet en produceert actieve farmaceutische ingredienten, o.a. voor Organon. De zwakke verkopen bij Diosynth hoeven dan ook niet te verbazen. De veterinaire medische afdeling Intervet leed onder de negatieve wisselkoersevolutie en slechte marktomstandigheden. De daling van het operationele resultaat van de farma-afdeling kwam uit op 33 procent. De farmatak is goed voor 29 procent van de groepsomzet maar voor 50 procent van de groepswinst en is dus van cruciaal belang voor de winstontwikkeling. De gevestigde waarden in de medische portefeuille laten het afweten en ook de recent gelanceerde producten zoals Nuvaring (contraceptiva) en Arixtra (antitrombose) kunnen de verkoopbeloften niet waarmaken. De verkopen van Arixtra bleven in het eerste kwartaal steken op nauwelijks 1 miljoen euro. Op korte termijn moet Akzo Nobel uit een ander vaatje tappen om de winst niet te ver te laten terugzakken. Daarom zal het nog drastischer ingrijpen in het personeelsbestand van de farma-afdeling. De effecten van deze maatregel zullen evenwel pas hun volle effect hebben in 2004. Na de koersdaling met 40 procent vorig jaar en reeds 34 procent dit jaar is het aandeel echter goedkoop geworden. Op basis van zowat alle ratio's noteert het aan een discount van meer dan 10 procent tegenover zijn concurrenten. Probleem is dat de winstgroei in de komende jaren sterk onder het marktgemiddelde zal blijven. Een bewijs van turnaround in de farma-afdeling inclusief een terugkeer naar marges in de omgeving van de 20 procent is noodzakelijk vooraleer de markt oog zal hebben voor de onderwaardering. En daar zijn we nog lang niet. KDL