Advertentie
Advertentie

Alicein Zilverland

Het Provinciaal Museum Sterckshof - Zilvercentrum in Antwerpen toont meer dan 400 stuks Nederlands miniatuurzilver uit de privé-verzameling van Dr. Harry Scharmann. Het oudste zilveren speelgoed uit zijn collectie dateert van het midden van de 17de eeuw. Oude boedellijsten tonen aan dat er destijds ook in Vlaanderen zogenaamd zilveren poppengoed gemaakt werd. Er is weinig van bewaard gebleven. Met de tentoonstelling over miniatuurzilver wenst het Antwerpse museum zijn publieksgroep te verruimen naar families met kinderen. De tentoonstelling heet dan ook Alice in Zilverland. Kinderen kunnen er kennismaken met zilveren voorwerpen op kindermaat. Een kasteel vol zilver, zoals het Sterckshof, is voor vele kinderen een onbekende wereld vol schittering en geheimzinnigheid. Bij hun bezoek aan de tentoonstelling komen de kinderen binnen in een wereld met miniatuurtjes, herkenbare dagelijkse voorwerpen. Er is ook een soort zoektocht voor kinderen van 5 tot 8 jaar ontworpen. Ouders mogen hun kinderen begeleiden tijdens de opdrachten. De legpuzzels, puzzels op draaiblokken, en het uitproberen van enkele oude volksspelen staan in relatie tot de tentoongestelde miniatuurvoorwerpen.Provinciaal Museum Sterckshof Zilvercentrum, Hooftvunderlei 160, 2100 Antwerpen. Tot 23 juli. Elke dag open van 10 tot 17.30 uur, behalve op maandag. Ook open op 1, 11 en 12 juni en op 11 en 21 juli. Toegang 150 frank.TéléphériquesDe Antwerpse galerie Mercator toont werk van Thomas Bogaert, die geboeid wordt door de suggestie van beweging in de kunst. Om te schilderen op een filmische manier, volgde hij de opleiding animatiefilm aan de Gentse kunstacademie, waar Raoul Servais zijn leermeester was. Van zijn vele reizen bracht Bogaert acht filmopnames mee. Uit die filmbeelden maakte hij stills, die hij op cirkelvormige schijven monteerde en overgoot met hars. De getoonde taferelen spelen zich af op diverse plaatsen in de wereld, Miami Beach, de Côte dAzur, Central Park in New York. Van de voorbijgangers zijn soms alleen de benen gefilmd. In de reeksen zit niet noodzakelijk een verhaal, het gaat eerder om een analyse van de beweging en de tijd. Het idee voor de reeks werken, tentoongesteld onder de titel Téléphériques , ontstond in 1997 tijdens een verblijf in Barcelona. Bogaert filmde er een fuchsia-roze cabine tegen een turkoois-blauwe hemel. Hij vervolledigde zijn reeks in de Alpen, waarbij kabelliften vastgelegd werden. De geëxposeerde fotografische reeksen worden aangevuld met filmcollages, filmloops van de voorbijglijdende téléphérique, geprojecteerd tegen diverse decors.Galerie Mercator, Desguinlei 100, 2018 Antwerpen. Tel. 03/247.24.19. Van 26 mei tot 24 september. Open tijdens de werkdagen van 9 tot 17 uur, op zondag van 14 tot 17 uur. Gesloten op zaterdag en feestdagen.Art-decovazenDe Koning Boudewijnstichting kocht onlangs twee collecties art-decovazen aan. De vazen zijn ontworpen en versierd door Charles Catteau en werden vervaardigd in de fabriek Boch Kéramis in La Louvière tussen 1907 en 1950.Charles Catteau, afkomstig uit Frankrijk, vestigde zich in 1907 op uitnodiging van de fabriek Boch Kéramis in La Louvière om er te werken als ontwerper en later ook om de ateliers te leiden. Zijn art-decoproducten kenden een overweldigend en wereldwijd succes. De twee aangekochte collecties tellen meer dan achthonderd stukken. De Koning Boudewijnstichting betaalde er 13 miljoen frank voor, wat mogelijk gemaakt werd door de steun van de Nationale Loterij. De indrukwekkende verzamelingen zijn het resultaat van het liefdevolle verzamelwerk en onderzoek van Marcel Stal, die vorig jaar is overleden, en Claire de Pauw. Zij verzamelden zowel stukken in faience als in steengoed. Samen vormen deze twee verzamelingen nu de belangrijkste collectie van het werk van Charles Catteau. Een aantal van de aangekochte stukken werd al tentoongesteld en bekroond tijdens enkele grote exposities voor decoratieve kunst in de jaren twintig en dertig. De collectie Charles Catteau wordt volgend jaar in Brussel voor de eerste keer gepresenteerd. Daarna wordt ze hoogstwaarschijnlijk overgebracht naar een nieuw museum, dat op initiatief van de Franse Gemeenschap, de stad La Louvière en de onderneming Royal Boch, in La Louvière gecreëerd moet worden. Meer informatie bij: Koning Boudewijnstichting, Brederostraat 21, 1000 Brussel. Tel. 02/511.18.40. Abstracte landschappen De KBC Galerij in Leuven nodigde Ingrid Castelein uit. Haar tentoonstelling bestaat uit een selectie schilderijen en gouaches van de afgelopen tien jaar en geeft een gecomprimeerd beeld van voornamelijk landschappelijke waarnemingen. Ingrid Castelein werd geboren in 1953 en woont in Deinze. Zij verwierf in de jaren 80 bekendheid als een van de jonge kunstenaars die zich afzetten tegen de dominante positie van de conceptuele kunst. Haar heftige schilderijen uit die tijd maakten, na een bezoek aan Ierland, plaats voor rustiger werken, waarin landschapsindrukken werden verwerkt. Het groene eiland met zijn weidse horizonten, turfvlaktes, rotsige heuvels en dramatisch versneden kusten had op de kunstenares een overweldigende indruk gemaakt. Heel systematisch tastte Castelein die inspiratiebron af in reeksen van schilderijen.Op de tentoonstelling in de KBC Galerij wordt de productie sinds 1990 belicht. Alle werken stellen gesublimeerde, verstilde landschappen voor. Ze zijn altijd inhoudelijk figuratief, maar formeel abstract. Tot 1993 voerde één kleur de boventoon, daarna zouden de werken uit diverse kleurvlakken samengesteld worden. De rechtlijnige geometrie bleef overheersen. Recentelijk kwam echter een aantal schilderijen tot stand, waarin golvende lijnen voorkomen, als verre echos van wolkenpartijen. Prachtig werk.KBC Galerij, Hoekgebouw Diestsevest-Diestsestraat, 3000 Leuven. Tel. 02/429.85.68. Van 25 mei tot 8 juli. Open tijdens de werkdagen van 9 tot 16 uur, op zaterdag van 14 tot 17 uurOmtrent RembrandtIn de Abdij van de Val-Dieu in Aubel loopt een tentoonstelling onder de titel Autour de Rembrandt met meer dan honderd originele gravures van Rembrandt en zijn tijdgenoten Rubens en Van Dijck. De oude gravures komen uit het Fonds Adrien Wittert en uit de indrukwekkende collectie van de abdij. De abdij, die in 1216 gesticht werd, blijkt duizenden gravures te bezitten, die nu geïnventariseerd worden. Wie de tentoonstelling bezoekt, kan met hetzelfde toegangsticket een bezoek brengen aan de tentoonstelling van de meesterwerken van de abdij zelf. Het parcours brengt de bezoeker in het Museum voor Kunst en Geschiedenis, waar hij kennis maakt met de geschiedenis van de cisterciënzerorde. Men snuift er de sfeer op van het kloosterleven doorheen de eeuwen. De abdij is duidelijk rijk: beelden en ornamenten uit de 11de eeuw, manuscripten en miniatuurschilderkunst uit de 13de tot de 16de eeuw, edelsmeedwerk in de vorm van hostiekelken, kruisbeelden, miskelken en monstransen uit verschillende periodes. De rondgang eindigt met een bezoek aan salons versierd met oude muurfrescos, de 17de-eeuwse verblijfzaal van vader abt en de 19de-eeuwse kapel. De tentoonstelling zelf is ondergebracht in het Quartier des Etrangers, een kasteelgebouw uit 1702, dat dienst deed als gastenverblijf.Abdij van de Val-Dieu, Aubel. Nog tot 9 juli. Open van dinsdag tot donderdag van 13 tot 18 uur, op vrijdag tot 22 uur, op zaterdag en zondag van 11 tot 18 uur. Gesloten op maandag. Toegang 200 frank. Voor inlichtingen en reservaties kan men terecht in de abdij zelf op het telefoonnummer 087/68.71.30, of bij Collections & Patrimoines, rue Belle Vue 1, 4840 Welkenraedt. Tel. 087/88.10.00.Samenstelling: Bert POPELIER