Advertentie
Advertentie

Alken-Maes mikt op marktaandeel van 20 procent

(tijd) - De brouwerijgroep Alken-Maes noteerde vorig jaar een omzet van ongeveer 7 miljard frank, en een bierproductie van bijna 2 miljoen hectoliter. Daarmee heeft de Belgische nummer twee een marktaandeel van zon 15 procent. Binnen 5 jaar moet dat gestegen zijn tot 20 procent, zegt woordvoeder Steven Roeland. Interbrew heeft 56 procent van de Belgische markt.Alken-Maes verwacht dat het productievolume dit jaar stabiel blijft. Maar je mag je niet vastpinnen op het volume, omdat de Belgische pilsmarkt steeds verder daalt, stelt Roeland, die opmerkt dat de speciale bieren, waarvan de volumes een heel stuk kleiner zijn, hogere winstmarges geven.Brian Stewart, de topman van Alken-Maes-eigenaar Scottish & Newcastle, heeft het steeds over dezelfde vier merken: Maes Pils, Grimbergen, Brugs Witbier en Mort Subite. Alken-Maes brengt echter ook Judas, Zulte, Ciney, Cristal, Watneys, Maes Cool, Maes Nature, het alcoholvrije Tourtel en de 1664 van Kronenbourg op de markt. Enkel Maes Pils en Grimbergen zijn zogenaamde A-merken, die nationaal sterk worden geprofileerd, en een goed exportproduct zijn voor de Nederlandse, Franse en Britse markt.Alken-Maes heeft vier productiecentra. Waarloos, waar de Maes-vaten worden afgevuld en speciale bieren worden gebotteld, heeft een productiecapaciteit van 550.000 hectoliter. Alken bereikt zon 1.100.000 hectoliter per jaar. Jumet brouwt 280.000 hectoliter bier van hoge gisting, en Kobbegem 50.000 hectoliter geuze en fruitbier. BL