Advertentie
Advertentie

Aluminiumgroep Pechiney krijgt officieel geen harde kern van aandeelhouders

(afp/tijd) - 'De privatisering van Pechiney is een complexe operatie', erkent Pechiney-voorzitter Jean-Pierre Rodier. Een vijftal reclamespotjes, met een totaal prijskaartje van 70 miljoen Franse frank, moeten het publiek warm maken om te investeren in de aluminiumgroep. Het opwarmen van de institutionele beleggers wordt de taak van Jean-Pierre Rodier die tot 20 november de belangrijkste financiële centra zal aflopen met een 'road-show'. In tegenstelling tot de Franse traditie wordt er geen 'harde kern' van aandeelhouders gevormd.De verkoop van het belang van 56 procent dat de Franse regering in de grootste aluminiumproducent van Europa bezit, start met een onderhandse plaatsing bij institutionele investeerders. Die worden aangetrokken met een discountprijs die het cyclische karakter van de aluminiumsector moet doen vergeten. De opbrengst wordt op 5 à 6 miljard Franse frank geschat, dat is een flink stuk minder dan de acht miljard Franse frank die de regering van premier Alain Juppé in betere tijden hoopte op te halen.