Amerikaanse consumenten
(tijd) - Vandaag krijgen we meer inzicht in de reacties van de Amerikaanse consumenten van de aanslagen tegen de WTC-torens en het Pentagon op 11 september. In de eerste plaats publiceert het ministerie van Handel om half drie onze tijd de kleinhandelsverkopen voor september. Daarnaast maakt de universiteit van Michigan om 16 uur haar index over het consumentenvertrouwen bekend. Deze index is minstens even belangrijk als die van de onafhankelijke organisatie Conference Board, omdat hij op deze laatste iets voortuitloopt. De index maakt dan ook deel uit van de Amerikaanse leading indicators, die enkele maanden voorlopen op de reële economie.Analisten verwachten dat de Amerikaanse gezinnen hun aankopen vorige maand fors terugschroefden wegens de onzekerheid over een mogelijke escalatie van de terreurgolf. Persbureau Bloomberg contacteerde 50 economen, die een gemiddelde daling van de verkopen met 0,8 procent voorspellen. In augustus stegen de kleinhandelsverkopen nog met 0,3 procent.Exclusief de sterk schommelende autoverkopen, zou de daling tot 0,5 procent getemperd zijn. In wankele tijden worden immers voornamelijk de grote investeringen uitgesteld. General Motors maakte al bekend dat zijn omzet in september met 2,8 procent kromp in vergelijkiing met dezelfde maand vorig jaar. Ford noteerde een daling met 9,7 procent. Ook verkopers van luxeartikelen zoals Neiman Marcus en Nordstrom rapporteerden een terugval van de omzet met meer dan 10 procent.Volgens diezelfde economen daalde het consumentenvertrouwen van 81,8 punten in augustus naar nog 76 punten in september. Een cijfer lager dan 100 wijst op een pessimistische visie van de consument. SM