Advertentie
Advertentie

Amsterdam: consument

De korte beursweek leverde maar weinig opwindend financieel nieuws op. De markt had nog het meeste oog voor het rapport over het Amerikaanse consumentenvertrouwen. De index die dat vertrouwen meet, bereikte zijn laagste peil sinds twee jaar. De daling zou vooral te verklaren zijn door hogere energiekosten en lagere aandelenkoersen. De verkoop van bestaande huizen bleef wel op peil, waarschijnlijk dankzij de lagere hypotheekrente. De AEX-index perste er op weekbasis nog een beperkte puntenwinst uit, maar eindigt het jaar niettemin zon 4 procent in het rood. Telecomoperator KPN (-4,5%) moet de kelk tot op de bodem ledigen. Sinds de dreiging van Moodys de credit rating van de groep te verlagen, speelde KPN bijna 30 procent van zijn marktwaarde kwijt. Op jaarbasis is KPN het op één na slechtst presterende aandeel van de AEX-index. Het verlies bedraagt bijna 75 procent. KPN wordt nipt voorafgegaan door Getronics (-76%) en al even nipt gevolgd door kabelgroep UPC (-74%).De overnameoorlog in de kantoormaterialensector lijkt achter de rug. Buhrmann (+6,3%) stelt zich tevreden met een overname van slechts een deel van concurrent Samas. Ahrend en Samas zien op hun beurt af van het geplande fusieproject. Bij de kleinere aandelen van de AMX-index gaat Buhrmann (+92%) wel lopen met de titel van best presterende waarde. Bij de grotere waarden werd het mooie weer duidelijk gemaakt door de zogenaamde defensieve aandelen. In de top van de AEX-index preiken de voedingsgroep Numico (+46%), de bankverzekeraar ING (+42%) en de bierbrouwer Heineken (+38%).De topdrie wordt gevolgd door uitgever Elsevier (+31%), consumentengroep Unilever (+25%) en warenhuisketen Ahold (+17%). Het eerste technologisch getinte aandeel in de rangschikking is Philips, dat een winst van 12 procent kan voorleggen. De ultieme daling van de oliekoers kostte Royal Dutch (+9,9%) nog heel wat plaatsen.