Advertentie
Advertentie

Anima Eterna

De filosofie van Anima Eterna en Jos van Immerseel is ondertussen algemeen bekend: de muziek die bij hen op de lessenaar staat, wordt kritisch door een historische bril bekeken. Dat gebeurt met het juiste instrumentarium en met kennis van de uitvoeringspraktijk uit de tijd van de compositie. Jos van Immerseel begon met muziek uit barok en klassiek, maar hij is ondertussen toegekomen aan het romantische repertoire. Ditmaal wijdt hij zich aan het oeuvre van Franz Liszt. De piano is in Liszts werken nadrukkelijk aanwezig. De eerste en derde 'Hongaarse' Rapsodie zijn transcripties van de gelijknamige klavierwerken en 'Totentanz' is een eendelig pianoconcerto gebaseerd op het gregoriaanse 'Dies Irae'. Van Immerseel werkt voor dit concerto samen met de Nederlandse pianist Rian de Waal. De Waal leende voor deze gelegenheid van Immerseels Erardpiano uit 1886 om het instrument gedurende enkele weken thuis te verkennen. Maar van Immerseel vertolkt met Anima Eterna ook de symfonische gedichten 'Les Preludes', 'Mazeppa' en 'Von der Wiege bis zum Grabe'. Flagey (Brussel) - vr 19 sep, 20.30 uur - 02/641.10.20 Concertgebouw (Brugge) - 24 september om 20.30 uur - 070/22.33.02 DeSingel (Antwerpen) - 25 september om 20u - 03/248.28.28 B-A-C-H-dag Op zaterdag 20 september presenteert het Festival van Vlaanderen in de Gentse Sint-Pietersabdij een hele dag lang verschillende aspecten uit het oeuvre van Bach. In de grote kerk brengen het Collegium Vocale en Philippe Herreweghe de 'Trauerode', een grootschalige cantate uit 1727 die Bach componeerde voor een herdenkingsplechtigheid voor Christiane Eberhardini, de overleden vrouw van de Saksische keurvorst August de Sterke. Eveneens in de kerk brengt het Engelse blazersensemble His Majestys Sagbutts & Cornetts hun transcripties van Bachkoralen en canonische variaties. In kleinere zalen van de abdij belichten kleinere ensembles andere facetten uit Bachs rijke oeuvre: het Blindmann Kwartet confronteert Bachs muziek met de moderne saxofoonklank, de klavecinist Ewald Demeyere selecteert fragmenten uit het 'Wohltemperierte Klavier', Klaus Mertens en Bob van Asperen nemen de muziek ten huize van Bach onder de loep en het Purcell Quartet en de bas Peter Harvey belichten muziek van Bachs voorgangers. Sint-Pietersabdij (Gent) - za 20 sep, van 14 tot 22 uur - 09/233.77.88 Salonmuziek Tijdens het komende weekend brengen het Festival van Vlaanderen/Brussel en Muziekpublique in een aantal salons in de Brusselse Sint-Jacobswijk, de Dansaertwijk, rond de Vismarkt en in de Marollen, drie dagen concerten klassiek en wereldmuziek. Deze huiskamerconcerten duren telkens 30 minuten en worden gebracht door uiteenlopende muzikale talenten. Zo zijn er onder meer concerten met Ialma, Dick van der Harst, Judith Vindevogel, Jan de Winne, Piet Kuijken of Toon Fret. Sint-Jacobswijk - vr 19 sep, 20.30 tot 22.30 uur Dansaertwijk & Vismarkt - za 20 sep, 14 tot 17.30 uur Marollen - zo 21 sep, van 14 tot 18.30 uur - 02/548.95.92 of www.festival.be/salonmuziek Polyfonie De Festival van Vlaanderen-afdeling Vlaams-Brabant brengt dit jaar naast repertoireconcerten en een minifestival voor hedendaagse muziek 'Transit' ook een cyclus 'Polyfonie'. In die laatste reeks staat experimentele muziek uit Italie op het programma. Tijdens de tweede helft van de 16de eeuw was Italie een broeihaard van vernieuwing en experiment. De Italiaanse zangerigheid verdrong steeds meer de Nederlandse polyfonie. Ook Vlaamse polyfonisten pasten zich aan de nieuwe stijl aan. Adriaan Willaert nam in 1559 zelfs het voortouw met zijn bundel 'Musica Nova'. Italiaanse componisten als Marenzio, Gesualdo en Monteverdi zetten die tendens voort met werken waarin expressie, zangerigheid en extravagantie de hoofdtoon voerden. In Leuven brengen groepen als Concerto Italiano, Huelgas Ensemble en Ensemble Veneto werk van deze componisten. Op 22 september opent Rinaldo Alessandrini met Concerto Italiano met een programma met madrigalen op teksten van Petrarca. Naast hoger genoemde componisten is er ook werk van de Wert en Lassus te horen. Maria Theresia College (Leuven) - ma 22 sep, 20.30 uur - 016/22.21.13 Cello Het openingsweekend van het nieuwe seizoen van de Handelsbeurs in Gent wordt afgesloten met een concert van Pieter Wispelwey. In zijn recital treedt de Nederlandse cellist op met de Kroatische pianist-klarinettist-componist Dejan Lazic, zijn vaste begeleider. Op het programma staan drie werken die eveneens op Wispelweys recentste cd terug te vinden zijn. De lyrisch romantische 'sonate in C' (opus 119) componeerde Prokofjev voor de beroemde Russische cellist Rostropovitsj. Voor dezelfde cellist componeerde Britten zijn 'Sonate voor cello en piano in C' (opus 65), een werk dat met zijn vijf delen eerder op een suite dan op een sonate lijkt. In de 'Sonate voor cello en piano in d' (opus 40) onderdrukt Sjostakovitsj zijn experimentele kant om tot een optimistische sonate te komen. In de finale duikt Sjostakovitsj' vertrouwde ironie en spot weer op en laat hij zich zelfs door jazzmuziek inspireren. Handelsbeurs (Gent) - zo 21 sep, 20.15 uur - 09/265.91.60 Samenstelling: Tom EELEN