Advertentie
Advertentie

Antwerpen doet aan stadsmarketing

De Engelse stad Birmingham profileerde zich als prominente ontmoetingsplaats in Europa en plukt daar nu de vruchten van. Jaarlijks doen 18 miljoen passagiers de luchthaven van de stad aan, evenveel als in Zaventem. In Europa zijn nog meer van die voorbeelden, die niet te kopiëren zijn maar toch zeer inspirerend werken, zegt Wouter de Ploey, principal bij managementadviseur Mc Kinsey in Antwerpen. Volgende week dinsdag brengt de Kamer van Koophandel en Nijverheid Antwerpen-Waasland vier uitstekende voorbeelden van city marketing naar Antwerpen. Het internationale colloquium How to put your city on the map past in de viering van 200 jaar Kamer van Koophandel en Nijverheid Antwerpen-Waasland. De Kamer wil samen met managementadviseur Mc Kinsey en de Nationale Bank, bijbank Antwerpen een reële bijdrage leveren aan de toekomst van de stad en regio, zegt Walter van Pottelberge, ondervoorzitter van de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Antwerpen. Bepaalde steden in Europa hebben een natuurlijke aantrekkingskracht voor toeristen, investeerders of zakenlui. Andere steden moeten zichzelf op de kaart zetten. Een aantal steden in Europa leverde mooie voorbeelden van goede city marketing af. Mc Kinsey selecteerde in het buitenland vier succesvolle voorbeelden, met name Birmingham, Rijsel, Bilbao en Stockholm.Een dergelijk project is het resultaat van een heel proces, legt Wouter de Ploey uit. De stad moet eerst haar doelen vastleggen. Daarna kiest de stad de waarden die zij wil leveren. Vervolgens moeten die waarden ook geleverd worden en meegedeeld aan de buitenwereld. Dat moet dan leiden tot de verwachte impact. Steden willen hun aantrekkingskracht vaak versterken door een reclamecampagne te voeren die meestal hun historisch verleden in de verf zet. Zij hanteren zelden duidelijke doelen. Marketinginspanningen leveren is geen synoniem voor een reclamebureau inhuren. Er moeten klare keuzen gemaakt worden. De stad heeft ook een merknaam nodig en moet de waardepropositie in stand houden. Weten welk resultaat de marketingactie oplevert, kan enkel door de resultaten te meten. KBColloquium How to put your city on the map?, 21 mei van 10 tot 18 u., auditorium Fortis Bank, Antwerpen. Er is simultaanvertaling. Deelnameprijs: 100 euro. Inschrijving en inlichtingen: pr@kknaw.be.