Advertentie
Advertentie

Antwerps Centrum voor Oude Muziek komt op gang

De roep om goede concertzalen in Vlaanderen bleef jarenlang onbeantwoord, maar recent lijkt er op dat vlak wel wat te bewegen. Het is voorlopig hoopvol afwachten wat er in de nabije toekomst onder meer in Gent gerealiseerd zal kunnen worden. De stad Antwerpen is ondertussen reeds bezig met een ambitieus project rond de Sint-Augustinuskerk, een ruimte die haar kwaliteiten voor uitvoeringen van oude, en dus meestal vocale muziek, al bewezen heeft. De omliggende gebouwen in de Everdijstraat werden afgelopen maanden gerestaureerd en ze bieden sedert kort onderdak aan het Centrum voor Oude Muziek. Vorig jaar maakte de stad Antwerpen de oprichting van dit centrum mogelijk, een autonome cel in de afdeling publiekswerking musea. De drie personeelsleden van het centrum organiseren de concerten van het Festival van Vlaanderen-Antwerpen en van de Concerten Oude Muziek, beter bekend onder de naam Muziek om Vrij te Ademen. De eerste fase van de werken is reeds afgerond, maar voor de komende jaren liggen nog heel wat bouwplannen te wachten. Zo zou onder meer de winterkapel tot een foyer verbouwd worden. De komende weken krijgen de glasramen aan de buitenzijde van de kerk een akoestische beglazing, zodat storende straatgeluiden buitengehouden worden en er in optimale omstandigheden geconcerteerd en opgenomen kan worden. Voor opnames is ook aan een speciale ruimte voor de opnametechnici van Radio 3 gedacht. Maar, ook het oog wil wat. Naast een gedeeltelijke restauratie van het interieur krijgt de kerk ook een klimaatregeling, zodat een terugkeer van de drie oorspronkelijke altaarschilderijen van Rubens, Van Dyck en Jordaens opnieuw tot de mogelijkheden gaat behoren. Er hangen nu kopieën van deze werken in de kerk. De originelen bevinden zich in het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Als het project volledig gerealiseerd is, dat zou ten laatste in 2005 het geval zijn, zal de Augustinuskerk een fraaie en perfect uitgeruste concertruimte worden die plaats biedt aan 500 luisteraars. De ruimte zal op de eerste plaats voor oude en vocale muziek geschikt zijn, maar met behulp van panelen zullen ook andere genres aan bod kunnen komen. Het Centrum voor Oude Muziek zal zelf een heel aantal activiteiten in de ruimte organiseren, maar ook andere organisaties zullen de infrastructuur kunnen huren. Het Festival van Vlaanderen-Antwerpen organiseert sinds 1994 het Laus Polyphoniae-festival, waarvan de meeste avondconcerten in de Augustinuskerk plaatsvinden. Het is nog steeds het enige Festival ter wereld dat zich exclusief wijdt aan de herwaardering en de internationale uitstraling van de Vlaamse polyfonie. Naast een twintigtal concerten tijdens de laatste week van augustus, zorgt het festival ook voor verschillende workshops en masterclasses, symposia, lezingen en concertateliers voor kinderen. Sinds 1998 is er ook een internationale wedstrijd voor jonge ensembles die zich op oude muziek richten. Over de editie van dit jaar die plaatsheeft tussen 19 en 27 augustus, wil Lieve Schaubrouck, programmator van het festival, al het volgende kwijt: Elk jaar wordt een internationaal gerenommeerde specialist uitgenodigd. Voor 2000 zullen Pedro Memelsdorf en zijn ensemble Mala Punica in residence zijn. Deze editie staat in het teken van de eerste generatie Vlaamse polyfonisten. De herfstconcerten van het Festival van Vlaanderen-Antwerpen, vaak zijn dat coproducties met andere Antwerpse organisatoren zoals de Singel, De Vlaamse Opera of het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, gaan dit jaar niet door. Het Festival kreeg van de beoordelingscommissie vorig jaar het advies deze concertenreeks te herprofileren. Omdat we nog werken aan een nieuw concept zullen we pas in 2001 met een herwerkte formule van start gaan, aldus Lieve Schaubrouck.De reeks Concerten Oude Muziek in het Rubenshuis en het Vleeshuis, die een traditie van 40 jaar kent, worden eveneens door het Centrum voor Oude Muziek georganiseerd in samenwerking met Radio 3 en Axa/Royale Belge. De 12 concerten in deze reeks Muziek om Vrij te Ademen-Antwerpen vinden voorlopig, omwille van de drukke tentoonstellingskalender van het Rubenshuis, allemaal in het Vleeshuis plaats. Het is de bedoeling dat de hele concertreeks mettertijd naar de Augustinuskerk wordt overgebracht om de historische verzameling instrumenten van het Vleeshuis niet te overbelasten. In de Augustinuskerk zouden op termijn enkele kopieën van oude klavierinstrumenten ondergebracht worden die voor deze concerten gebruikt kunnen worden. Voorlopig kunnen de concertgangers nog genieten van de instrumentencollectie van het Vleeshuis in een uniek historisch kader. Het klavecimbel van Joannes Dulcken is de steunpilaar van een miniserie rond Johann Sebastian Bach, die door de herdenking van zijn overlijden - in 2000 precies 250 jaar geleden - speciaal in de kijker staat. Op 12 maart sluiten Klaus Mertens en Bob van Asperen deze serie af met een programma rond de huismuziek van de grootmeester. Daarnaast is ook de pianoforte van Conrad Graf het gedroomde instrument voor een recital. Jos van Immerseel speelt op dat instrument op zondag 30 april werken van Schumann en Schubert. Het eerstvolgende concert in de reeks heeft plaats op 27 februari. Dan speelt het ensemble More Maiorum blokfluitmuziek uit het 17de-eeuwse Italië. TECentrum Oude Muziek,Everdijstraat 12, 2000 Antwerpen, 03/202.46.60, fax: 03/202.46.64