Advertentie
Advertentie

AOL Time Warner wil afvan AOL in bedrijfsnaam

(bloomberg) - Richard Parsons, algemeen directeur van AOL Time Warner, overweegt AOL uit de naam van het bedrijf te schrappen. De AOL-bestuurders zijn vragende partij voor die wijziging. Het schrappen van de verwijzing moet het 's werelds grootste mediagroep mogelijk maken de aandacht weg te houden van de moeizaam opererende internetpoot. AOL, de internetgroep America Online, kocht de klassieke mediagroep met tijdschriften en tv-stations Time Warner op het hoogtepunt van de internethype, begin 2001. Sindsdien liep de internetballon leeg en kwam er ook binnenshuis veel kritiek op de overname. Jonathan Miller, de algemeen directeur van America Online, vroeg Parsons om de verwijzing naar zijn internetpoot zo snel mogelijk uit de groepsnaam te schrappen. 'Ik ben me ervan bewust dat dit een nieuwe aanleiding kan zijn voor de media om negatief te schrijven over de fusie', schreef Miller in een e-mail aan zijn personeel. 'Maar ik heb het zelf gevraagd omdat ik ervan overtuigd ben dat dat het beste is voor onze business.' Miller meent dat de internetpoot hinder ondervindt van te veel slechte publiciteit rond de moedergroep. Ook Time Warner-bestuurders drongen eerder al aan op een naamsverandering. Zij vinden dat de problemen bij AOL en het boekhoudkundige schandaal bij de internetpoot een negatieve uitstraling hebben op de volledige groep, ook op de meer klassieke media-activiteiten. Volgens een woordvoerster van de groep kan de naamswijziging al volgende maand een feit zijn. Dan komt de raad van bestuur van AOL Time Warner samen. Analisten menen dan weer dat de groep beter met een naamsverandering kan wachten tot de Amerikaanse beursautoriteit SEC het onderzoek naar de boekhouding van de groep heeft afgerond.