Aprilse grillenCamilla Palladino

Het modehuis Gucci zag zijn inkomsten in het eerste kwartaal van dit jaar slinken. De oorlog in Irak en de longziekte SARS hebben een domper gezet op de verkoop van luxeproducten, vooral in april. Gucci zag zijn omzet in de eerste drie maanden van dit jaar met 14 procent dalen en dit in alle regio's waar het aanwezig is. Toegeven, de sfeer in de wereld was de voorbije maanden niet echt gunstig voor het kopen van flashy handtassen of andere luxeproducten. De oorlog in Irak en het SARS-virus hebben hun tol geeist. Daar komt nog bij dat de hogere koers van de euro de prijs van de Europese luxegoederen niet aantrekkelijk maakte voor de Aziatische en Amerikaanse klanten. Maar de 'perfecte storm', zoals Domenico de Sole, de directievoorzitter van Gucci, de malaise in zijn sector beschrijft, is erger dan verwacht. De Italiaanse luxegroep zag de verkoop dalen in alle regio's waar ze aanwezig is en voor bijna alle producten. Alleen de juwelen ontsnapten aan de bui. Hierdoor eindigde het operationele resultaat voor Gucci in het eerste kwartaal in het rood. Opvallend is dat de rivalen van het Florentijnse modehuis, zoals de groep Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), wel stand lijken te houden. Een reden kan zijn dat Gucci de enige is die tot nu verkoopcijfers vrijgaf voor april. Die maand zou de ergste geweest zijn. Misschien maken de concurrenten dus in het tweede kwartaal een leegte in de cijfers bekend. Maar daarnaast is het ook moeilijk om de geruchten de kop in te drukken die stellen dat Gucci ook zijn eigen problemen heeft. Neem nu Japan. LVMH verkocht in dit merkenbewuste land zeer goed in de voorbije maanden. Bij de opening van een LVMH-winkel, een 'flagshipstore' voor alle merken van de groep, stonden zelfs rijen mensen voor de deur te wachten. Gucci's verhaal in Japan is helemaal anders. De verkoop daalde er met 7 procent. Toch denkt Gucci niet dat het 'uit de mode' is. Het huis legt hiertoe zijn positieve verkoopcijfers voor mei en juni voor. En stelt dat 'na regen zonneschijn komt'. Hopen dat het zo is. Want anders houdt de Franse retailer Pinault Printemps Redoute een kater aan Gucci over. Pinault heeft 64 procent van Gucci in handen en ging het engagement aan om tegen maart 2004 de rest van de aandelen over te nemen aan een prijs van 101,50 dollar per aandeel. Het Gucci-aandeel stond woensdag op ongeveer 85 euro.