ARPU-trends zijn sterk verschillend

Door de hoge penetratiegraad van mobiel bellen in Europa rekenen de mobiele operatoren op een groei van de ARPU, 'average revenue per user' of de gemiddelde omzet per gebruiker. Uit de kwartaalresultaten van de operatoren blijkt een sterk verschillende ARPU-trend van operator tot operator. Vooral Telecom Italia Mobile en Mobistar presteren goed, terwijl Portugal Telekom en Orange het moeilijk hebben in het thuisland. De evolutie van de ARPU hangt af van verschillende zaken. De slechte conjunctuur zet een druk op het aantal belminuten per gebruiker. Door de hoge penetratiegraad hebben de nieuwe klanten vaak een minder rendabele voorafbetaalde kaart. Daarnaast speelt de regelgever een rol die lagere interconnectietarieven kan opleggen. Last but not least rekenen de mobiele operatoren op het groeiende succes van mobiele data om de inkomsten op te drijven. De ARPU-trend van Orange verschilt sterk tussen zijn twee belangrijkste markten, Frankrijk en Groot-Brittannie. In Frankrijk daalde de ARPU met 2 procent op jaarbasis tot 30,3 euro. Enerzijds dikte het belang aan van de voorafbetaalde kaarten, anderzijds legde de regelgever lagere vast-tot-mobielverbindingen op. Orange reageerde met prijsverhogingen die vanaf het tweede kwartaal misschien de neerwaartse ARPU-trend doen stoppen. In Groot-Brittannie verhoogde Orange reeds begin dit jaar de tarieven in het segment van de voorafbetaalde kaarten. Dit leidde tot een stijging van de ARPU met 7,3 procent tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Jammer genoeg kwam deze stijging niet tot uiting in de groepsomzet door de daling van het pond tegenover de euro. Bovendien hebben de prijsverhogingen ook een nadelig effect op het klantenbestand. Over het eerste kwartaal kreeg er Orange er slechts 1.000 klanten bij. Dit is goed nieuws voor Vodafone en mmO2 die ongetwijfeld marktaandeel hebben gewonnen. Door de tegenvallende cijfers uit Frankrijk en Groot-Brittannie lijkt Orange het te moeten hebben van de afdeling 'Rest van de Wereld'. Mobistar behoort hier tot de meest succesvolle dochterondernemingen. De tweede Belgische mobiele operator kon zowel het aantal klanten opkrikken (+2,3 procent) als de ARPU t.o.v. heel 2002 (+1,2 procent): een zeldzame combinatie. Bij TMN, de mobiele poot van Portugal Telecom, ging de stijging van het marktaandeel met een procentpunt tot 49 procent wel ten koste van de ARPU (-11 procent op jaarbasis). TMN leed onder een lagere beltijd per gebruiker en lagere interconnectievergoedingen. Voor de aanbieding van mobiele data levert TMN strijd met Vodafone Live! De resultaten van Telecom Italia Mobile (TIM) waren veruit het best ondanks het feit dat de Italiaanse markt zo goed als het verzadigingspunt heeft bereikt. TIM haalde netto 342.000 nieuwe klanten binnen, zij het geholpen door het verdwijnen van de kleine operator Blu en de moeilijke start van de nieuwkomer Hutchinson. Maar ook de ARPU nam met 2 procent toe tot 26,9 euro door de spectaculaire omzetgroei van mobiele datadiensten (+39 procent). De uitstekende operationele prestaties staan in schril contrast met de koersevolutie. Met een negatieve return van 4,6 procent boert TIM slechter dan Vodafone (+ 6,2 procent) en Orange (+7,6 procent). CDR