ASLK-Bank neemt Europese gedragscode van de spaarbanken over

BRUSSEL (tijd) - De ASLK-Bank neemt de Europese gedragscode van de spaarbanken over. De ASLK is daarmee de eerste en enige grote instelling die een deontologie tegenover haar cliënteel schriftelijk vastlegt. Ook de HBK-Spaarbank neemt die code over, de spaarbank beschikte eerder al over een eigen gedragscode. De nieuwe code benadrukt de transparantie, de discretie en de begeleiding van de klant staan bovenaan. Opmerkelijk is ook dat de sociale verantwoordelijkheid en het principe van niet-discriminatie uitdrukkelijk vermeld worden.De gedragscode die zowel de ASLK-Bank als de HBK-Spaarbank hebben onderschreven, is op Europese leest geschoeid. Op 6 juni aanvaardde de Europese Spaarbankenvereniging unaniem om die deontologische code bij alle leden in te voeren. In België zijn alleen de ASLK-Bank en HBK-Spaarbank lid van de vereniging en dus ook de twee enige banken die vanaf nu een duidelijke gedragscode tegenover hun cliënteel hebben. HBK-Spaarbank werkte al langer met een 'Charter van de cliënt', een gedragscode die gebaseerd was op wat de voormalige Belgische Spaarbankenvereniging had uitgewerkt.