Advertentie
Advertentie

Balgevoel

Al waren tot gisterenochtend de WK-prestaties van onze Rode Duivels echt niet om over naar huis te schrijven, toch moest en zou er een mediaevenement rond gecreëerd worden. Hoewel de teneur bij de sponsors en de verslaggevers ietwat voorzichtiger bleef dan bij de vorige editie van het WK, werd de bevolking toch weer massaal gemobiliseerd om mee te leven met onze dappere ballenjongens. Na de verontrustende verslaggeving over onvrede in de Belgische ploeg dreigde weliswaar heel even een verbeten radiostilte, maar ook dat leverde natuurlijk weer dankbare stof voor allerlei beschouwende stukjes. Zoals het paniekvoetbal bij TF1 deze week nog maar eens pijnlijk duidelijk maakte: sport levert de voorzet, aan de media om te scoren. Omgekeerd vertalen smadelijke nederlagen op het sportveld zich soms ontstellend direct in negatieve beursresultaten. De uitschakeling van de Argentijnen mag dan ook terecht als een nationale ramp worden verkondigd, hun economie kan er alleen maar slechter op worden.Zon vaart zal het voor de VRT nu wel niet lopen. Alleen VTM steunde en kreunde deze week enigszins onder de geforceerde pogingen om alternatieve blikvangers te verzinnen om het journaal mee te openen. Want sinds de start van het WK vindt de VRT-nieuwsredactie het buitenlandse nieuws plots toch weer relevant genoeg om het systematisch als eerste onderwerp aan te snijden. Buitenlands sportnieuws, het WK wel te verstaan. Benieuwd of dat effectief een serieuze impact heeft op de kijkdichtheid. Het kan natuurlijk best dat de gemotiveerde sportliefhebber verkiest het journaal af te wachten, in plaats van zich blauw en oranje te ergeren aan het voetbalmagazine Shuuto. Toch maar die nuchtere samenvattingen gebracht door bekwame vrouwenstemmen, liever dan die consequent onnozele toogpraat aangevoerd door een belegen macho als Carl Huybrechts?Zelfs tijdens de World Cup Live-uitzendingen leveren de vrouwen vaak de zinnigste interventies. Ook al dienen de Belgische missen en Japanse geishas enkel als decorum, ook al zijn er nog altijd VRT-netmanagers die denken dat beffen vrouwonvriendelijk is (en daarom de studiogast Herman Brusselmans op de meest drastische manier de mond snoeren) toch wordt het steeds duidelijker dat de dames de smaak te pakken hebben. De revelatie van dit WK: de vrouwelijke voetbalfan? Zoals voor de match tegen Tunesië theaterdame Ann Nelissen meteen suggereerde om voortaan op de voetbalshirts reclame te plaatsen voor pakweg tampons of inlegkruisjes. Vrouwen registreren volgens haar immers meer en beter, dus is ook een reclameboodschap beter besteed. Ze kijken aandachtiger en gedetailleerder, en dat niet alleen naar de actie maar ook naar de actiehelden zelve. Er mogen dan nog altijd magazines en dagbladen zijn die de combinatie van vrouw en cup enkel kunnen linken aan BH-maten en die er zelfs nog durven mee adverteren (Ché, Het Laatste Nieuws). Meer dan ooit zijn het nu de vrouwen die ongegeneerd hun kijklust botvieren. Laat ze maar komen die jonge kerels met hun strakke kontjes en gespierde benen! Omgekeerd seksisme volop, in de ondeugende Donna-SMSjes bijvoorbeeld. Het blijkt ook uit elk beeld van de tribunes: de dames zijn omnipresent. Dat alle directe uitzendingen van het WK tijdens de eerste helft van de dag vallen, kan deze trend alleen nog maar versterken. Eindelijk eens wat afwisseling voor die stomme sneeuwlandschappen of idiote koopkanalen. Hopelijk pikt de minister van Media Dirk van Mechelen ook af en toe een match mee, al heeft hij het nog zo druk met al die heikele radiodossiers. En als hij dan eens rusteloos wegzapt, stelt hij eindelijk vast hoe erbarmelijk het op de Vlaamse buis gesteld is tijdens de daluren. Als hij straks dan toch zijn hele radiodecreet moet herzien, dat hij dan vooral niet vergeet te stipuleren dat televisie en radio twee verschillende media moeten blijven. Niets lelijker en onnozeler dan al die liveradio op televisie, of het moet zon groteske imitatie als Shuuto zijn. Daar is nu eens écht geen bal aan.