Advertentie
Advertentie

Bandenproducent Michelin bekritiseert 35-urige werkweek

PARIJS/HANNOVER (reuters/afp) - De Franse bandenproducent Michelin is er vorig jaar in geslaagd zijn rendabiliteit grotendeels te vrijwaren. De groep tempert zijn ambities op de Aziatische groeimarkten. In Frankrijk klaagt Michelin over het effect dat de 35-urige werkweek op de productiekosten zal hebben. Continental, de Duitse concurrent van Michelin, pakte gisteren uit met een nettowinstgroei van 67 procent. Dat is aanzienlijk meer dan de winststijging van 45 procent die Continental in december voorspelde.Michelin sloot 1997 af met een courante winst van 5,7 miljard Fr.fr., twee procent meer dan het jaar voordien. De courante winstmarge daalde echter van 7,8 naar 7,0 procent. De nettowinst (deel van de groep) steeg met 34 procent naar 3,9 miljard Fr.fr., maar in dat cijfer zitten uiteraard ook uitzonderlijke elementen.