Barco van Glasgow naar Las Vegas

(tijd) - De Vlaamse beeldverwerkingsgroep Barco heeft er een mooie referentie bij voor haar divisie die LED-beeldmuren produceert. Boven het centraal station van het Schotse Glasgow, waar wekelijks 1,7 miljoen mensen voorbijlopen, prijkt nu een beeldmuur van 8,74 meter hoogte op 6,27 meter breedte, geleverd door Barco. Op de muur worden reclameboodschappen vertoond. De waarde van het contract van Glasgow is niet meegedeeld, maar uitgaande van een prijs van 25.000 euro per vierkante meter LED-lampjes, komt het op zowat 1,4 miljoen euro. De LED-wall is geplaatst door City Screen, een divisie van het Britse buitenreclamebedrijf Forrest Outdoor Media. Dat werd een jaar geleden opgericht toen de Forrest Group het reclamebedrijf Score Outdoor overnam van de Amerikaanse mediagroep Clear Channel Communications. Wie de Europese hoofdzetel van Clear Channel in Londen bezoekt, wordt er sinds vorig jaar begroet op een LED-scherm van Barco. Het Amerikaanse concern plaatste al Vlaamse beeldmuren in verschillende Engelse steden. In Frankrijk zijn ze te zien in de stad Nantes. In ons land wordt LED nog niet gebruikt voor buitenreclame, al denkt Kortrijk eraan als eerste stad een dergelijke beeldmuur te integreren in het straatbeeld. Het scherm in Glasgow mag dan bijna 55 m2 groot zijn, het is een stuk kleiner dan de beeldmuren van 400 m2 in Las Vegas. Barco plaatste die aan de ingang van het Fashion Show-complex, een contract van 8,2 miljoen dollar. Volgende week trekt Barco met een delegatie Europese journalisten en analisten voor een korte trip naar Las Vegas om de prestigieuze realisatie te keuren. RDW