Being fat in de nineties

Als kind en adolescent stond ik zelf helemaal onderaan de food chain. Ik had de gestalte van een zeppelin. Ik was echt vet én ik was homo. Dat is geen bijzonder aangename combinatie voor een scholier in Philadelphia. Dat zegt de hippe, intussen naar New York verhuisde veertiger Nicky Silver over zijn spraakmakende toneelstuk The Food Chain uit 1995. De terreur van het slankheidsideaal, homofilie en joods bloed zijn drie facetten uit Silvers eigen leven die de tekst stuwen door een nineties setting heen - snel, efficiënt en bovenal supergestresseerd. Alles draait rond enkele bizarre figuren die elkaar min of meer toevallig overhoop lopen. Zo is er de zwijgzame cineast Ford, die na twee weken niet te zijn komen opdagen wordt gezocht door zijn anorectische, lyrisch getalenteerde vrouw Amanda. Zij schakelt de hulp in van Bea, een joodse moeder met een hoop gezinsproblemen. Ook in Manhattan woont ten slotte het fotomodel Serge, die wanhopig wordt gestalkt door zijn compleet vervette ex-vriendje Otto. In Het Toneelhuis te Antwerpen legt regisseur-acteur Tom van Bauwel, die eerder meewerkte aan de enscenering van Silvers Pterodactylus voor Zuidpool, de donkere kantjes van de voedselketen bloot. Op de scène wordt hij bijgestaan door spelers Janine Bischops, Anne Denolf, Gert Lahousse, Michael Pas en Hans Van Cauwenberghe. Paul Mennes, die eerder met van Bauwel samenwerkte voor Tumult in 1999, zorgde voor de vertaling dit stuk over obsessies en de onmenselijke hang om bovenal aantrekkelijk te zijn.Food Chain wordt van 14 (première) tot 24 februari en op 29 en 30 maart gespeeld in de Bourlaschouwburg, Antwerpen (inlichtingen en reservering: 03/224.88.44). Tussenin zijn er reisvoorstellingen.Zon en zeeTot voor kort vormde regisseur Greet Vissers samen met Jo Roets de artistieke leiding van Blauw Vier. Dat werd na haar beslissing om freelance te gaan werken, omgevormd tot Laika. Verder werkte Vissers bij Theater Stap, Froe Froe en voor haar nieuwste productie De Drie Badhuisjes ook met Het Paleis. In dit huis kreeg ze naar eigen zeggen de volledige vrijheid om te doen waar ze zin in had en haar fantasie de vrije loop te laten. In haar hoofd reisde ze naar zee, naar een strand met drie badhuisjes erop die elk bevolkt worden door drie wat vreemde figuren. Vertrekkend vanuit dit gegeven sloegen acteurs Erik Bassier, Alain Rinckhout en Ilse Wanten aan het improviseren en kwamen ze zo tot een woordeloze vertoning, een driedimensionaal prentenboek dat door iedereen vanaf vier jaar gesmaakt kan worden. Voor het ontwerp van de badhuisjes, die ook los van de spelers een eigen leven leiden en zich als Baboeshkapoppen in elkaar laten schuiven, tekende theaterknutselaar Pat van Hemelrijck, zelf bijzonder actief in het Brusselse Alibi Collectief.De drie badhuisjes wordt van 14 (première) tot 28 februari gespeeld in HETPALEIS, Antwerpen (info en reservering: 03/202.83.60). Reisvoorstellingen van 2 april tot 6 mei.Tweemaal FabuleusTijdens het driedaagse kunstenfestival Licht Gekanteld, dat loopt van 12 tot 14 februari op verschillende locaties te Leuven, gaan twee producties van het jongerentheater Fabuleus in première: de dansvoorstelling BBB & wasverzachter en het toneelduet Antoon & Mirabella. Voor het eerste werd een beroep gedaan op danseres-choreografe Natasha Pire. Zij bedacht het concept en ging vervolgens samen met dramaturg Filip Bilsen in zee met acht jongeren tussen 16 en 22 jaar. Tijdens audities werden uit 120 geïnteresseerden twee jongens en zes meisjes geselecteerd, die vervolgens door lesgevers als Sidi Larbi Cherkaoui, Randi de Vlieghe, Dirk de Lathauwer en Filip Bilsen werden opgewarmd voor het echte danswerk. In BBB & wasverzachter trekken ze tijdens een bloedhete zomerdag naar een wasserette om er zich al dansend te vermaken met het meisje dat er sinds een tijdje blijkt te kamperen. Antoon & Mirabella is de eerste Fabuleus-productie die zich specifiek op een publiek richt van kinderen vanaf zeven jaar. Makers Sofie Palmers en Steven Beersmans verdiepten zich in het gelijknamige boek van Johan Boonen en bewerkten het in samenspraak met de auteur. Het boek gaat over Antoon, een jongen die misschien wel veel zwijgt, maar niettemin ontstellend mooie liefdesbrieven kan schrijven. Die vinden hun weg naar Mirabella, het meisje met haar grappige jas dat hij op een dag over de speelplaats ziet dartelen. Vanaf dan ontluikt een spel waarin echte en verzonnen verliefdheden door de jonge hoofden vlinderen.BBB & wasverzachter wordt op 14 (première),15 en 17 februari gespeeld in de Minnepoort, Antoon en Mirabella op 13 februari in ATL, de vroegere zaal Corso, Leuven (info en reservering: 016/22.78.55). Daarna volgen reisvoorstellingen.Op naar EgypteIn haar jongste voorstelling Bomma & Boom reist theatermaakster An de Donder met haar tegenspeler Lode Vercampt af naar Egypte, om er op zoek te gaan naar een spiegeltje. Het kleinood behoorde 4.000 jaar geleden toe aan een weesjongen die er heel erg van hield en stierf van verdriet toen het ding gestolen werd. Johanna de Donder, die eerder voor An de Donder ook Roderik de vlieg schreef, een onderdeel van de Villanella-productie De Kikkerkoning, verzon dit verhaal over een grootmoeder en haar kleinzoon die samen de koffers pakken en het avontuur opzoeken. Bomma & Boom is een muzikale voorstelling waarin veel wordt gezongen. Voor de composities werd Rik Verstrepen aangezocht, de man die De Donder ook bijstond in Anton en De ontmoeting met een mens is altijd afmattend van het Muziek Lod.Bomma & Boom wordt van 15 (première) tot 17 februari gespeeld in CC Berchem (inlichtingen en reservering: 03/286.88.25). Daarna volgen reisvoorstellingen tot 7 april (inlichtingen: 03/260.96.10, Villanella).Heimelijk beminnenBij het schrijven van The Blue Room liet auteur David Hare zich in belangrijke mate leiden door Reigen van Arthur Schnitzler, een schaamteloos stuk dat een inkijk biedt in het gevarieerde liefdesleven van een rist Weense burgers. Hare bewerkte het origineel tot een eigentijdse schriftuur, opgebouwd rond tien losse dialogen waarin een man en een vrouw elkaar heimelijk ontmoeten. Zo wordt een palet aan vluchtige liefdesmomenten blootgelegd, omhangen met de geur van begeerte, ijdelheid en leugens. Regisseur Christophe Ameye regisseert The Blue Room voor het Nieuw Ensemble Raamteater, vertrekkend van een vertaling van Paul Goris. Overspeligen van dienst zijn Bert Cosemans en Katrien de Becker.The Blue Room wordt van 14 februari (première) tot 30 maart gespeeld in t Klein Raamteater, Antwerpen (inlichtingen en reservatie: 03/233.91.48).Samenstelling: Jef AERTS