Advertentie
Advertentie

Beleggers lusten autoaandelen niet

De jongste jaren beleefde de wereldeconomie een ongekende groei en de beurzen een spectaculaire stijging. Ondanks goede verkopen en winsten in 1999 en 2000 deden de koersen van de auto-aandelen het niet goed. Steeds wordt gevreesd dat de piek in de nieuwe autoverkopen voorbij is. Bij de individuele aandelen deden vooral BMW en Peugeot het goed. BMW is een duidelijke nichespeler in het luxesegment en heeft het Roover-debacle zonder grote kleerscheuren doorstaan. PSA Peugeot Citroën is de vijfde grootste producent met een wereldmarktaandeel van 5 procent. Met een doordachte en voortdurende vernieuwing van de modellen en het spelen van de kaart van de dieselmotoren heeft de onderneming mooie omzetstijgingen en winsten opgeleverd. In 2000 steeg de omzet met 11,7 procent tot 2.816.000 autos, terwijl de markt slechts met 8 procent groeide. Deze mooie groei is geen eendagsvlieg. Ook in 1998 steeg de omzet met 8,7 procent en in 1999 met 10,4 procent. Voor 2001 hoopt de fabrikant in een stagnerende automarkt zijn omzet met 6,3 procent te verhogen tot 3 miljoen voertuigen.Ondanks minder goede prestaties wist ook Renault zich te handhaven. In tegenstelling tot Peugeot daalde de omzet met 0,2 procent tot 2.245.981 autos. Vooral Europa presteerde slecht (-4,3% tot 1.827.865 voertuigen). In Frankrijk hield de groep stand, maar Duitsland (-20,7%) en Spanje (-11,5%) waren catastrofaal. De stijging buiten West-Europa met 23,1 procent tot 418.116 was onvoldoende om het tij te keren. De daling in Europa was een typisch Renault-probleem. Het ontbreken van nieuwe modellen verslechterde de concurrentiepositie tegenover de andere fabrikanten. Voor 2001 is Renault vol vertrouwen. De nieuwe Laguna II, de Avantime en het programma Clio Phase II moeten verkoopsuccessen opleveren. Renault behoort tot de goedkoopste autoaandelen.DaimlerChrysler, producent van de prestigieuze Mercedes-autos, heeft nog altijd te lijden onder foutieve managementbeslissingen uit het verleden. In een vlaag van hoogmoedswaanzin werd het autobedrijf uitgebouwd tot een conglomeraat van elektronica, spoorwegmateriaal, luchtvaart, financiële diensten, enz. In een poging het autokarakter van de onderneming te herstellen, werd gepoogd zoveel mogelijk activiteitsvreemde belangen af te stoten en werd Chrysler in 1998 overgenomen. Nu dreigt juist deze overname zuur op te breken. De zware problemen en verliezen bij Chrysler hebben ertoe geleid dat de Duitsers het beheer van Chrysler hebben overgenomen, wat de sfeer niet verbeterd heeft. De problemen zouden voor 2002 en misschien zelfs 2004 niet opgelost geraken, wat verklaart waarom de beleggers het aandeel mijden.Ford had in 2000 recordwinsten moeten behalen, maar de problemen met de Firestone-autobanden gooiden roet in het eten. Ondanks de vrees voor een iets minder gunstige Amerikaanse automarkt, zijn de vooruitzichten op lange termijn gunstig. GM is s wereld grootste autoproducent en zit in een moeilijk proces zijn productiekosten op het niveau van de concurrentie te krijgen. Sedert Renault een 36,8-procentbelang nam in Nissan en een forse herstructurering doorvoerde, verbeteren de resultaten. Toch blijven de vooruitzichten onduidelijk. Toyota is de grootste autoproducent van Japan en de derde van de wereld. De winstvooruitzichten voor de komende jaren zijn vrij gunstig. VW is de grootste Europese autoproducent. Een standaardisering van de productie, nieuwe modellen en het spelen van de dieselkaart steunen de omzet en de rentabiliteit. De VS zijn zeer belangrijk voor VW, vermits daar 20 tot 25 procent van de winst wordt behaald. Een daling van de dollar zou dan ook ongunstig zijn. Maar voor BMW is de States met een 40 procent winstbijdrage nog belangrijker. Fiat is een erg gediversifieerde onderneming. GM heeft een 20-procentbelang gekocht in Fiat Auto, zodat het speculatieve element van een overname weg is. Voor 2002 mag geen belangrijke winststijging verwacht worden; DIeteren is tenslotte de invoerder van VW in België, maar de winst en de koers worden bijna volledig bepaald door de evolutie van Avis Europe (autoverhuur). Het aandeel lijkt ondergewaardeerd, maar is in vergelijking met de grote autoproducenten een small cap. ESVFB-gewest Gent: op maandag 15 januari om 20 uur: bedrijfsvoorstelling Recticel,door de heer Desmedt, investor relations, in het Huis van de Bouw, Tramstraat 59 in Zwijnaarde. Toegang: 150 frank. Inschrijving bij P. Delfosse, 0475/89.92.73. VFB-West-Vlaanderen organiseert een informatiedag over financiële analysesoftware-dataprovider, in samenwerking met FirstQuote Stockdata, Cash/Trends en Corluy. Op zaterdag 20 januari van 9u.30 tot 18u.30 in het Thermae Palace Hotel in Oostende. Deelname: 350 frank, ter plaatse te betalen, inclusief twee consumpties. Inlichtingen: M.-H. Hanssens, 059/80.67.28, 0475/85.27.92 of hanssens.mh@wol.be,of Marc bekaert, 03/218.22.85, fax: 03/318.20.20 of marc.bekaert@fsqt.be