Beleggers vissen LVMH op

LVMH, het grootste luxeconcern ter wereld, haalde in de eerste negen maanden van 2001 een 10 procent hogere omzet dan in 2000. In een uitzonderlijk moeilijke politieke en economische omgeving steeg de omzet in het derde kwartaal met 4 procent. De maand september was vanzelfsprekend een negatieve uitschieter met een omzetdaling van 8 procent vergeleken met september 2000. Volgens LVMH zijn er voldoende signalen die er op wijzen dat de divisies aan de beterhand zijn. Mode en ledergoederen waren met een omzetstijging van 16 procent de grootste groeiers tijdens de afgelopen negen maanden. Uurwerken en juwelen vielen met 9 procent terug en lijken de meest cyclische divisie. Al bij al zijn deze resultaten vrij bemoedigend, zeker na de winstwaarschuwing die LVMH op 13 september de wereld instuurde. In maart van dit jaar stelde LVMH nog een dubbelcijferige groei voorop. In mei nuanceerde Bernard Arnault deze stelling door erop te wijzen dat het een ambitie en geen voorspelling betrof. Hoewel het bereiken van het doel steeds twijfelachtiger leek te worden, kwam de winstwaarschuwing slechts op 13 september, 2 dagen na de aanslagen. Toen stelde Arnault een winstgroei van 5 tot 10 procent voorop. In het analistenkorps werd de bijstelling van Arnault als heel optimistisch gezien. Analisten voorspellen voor 2001 een daling van de operationele winst ingevolge de economische groeivertraging en de scherpe daling van het toerisme. Toeristen staan voor ongeveer 30 procent van de omzet van LVMH. Bovendien werd de omzetstijging van 4 procent in het derde kwartaal niet uiterst positief onthaald. Zeker niet omdat de groei vorig jaar 38 procent bedroeg. Ondanks de moeilijke omstandigheden bevestigde LVMH zijn doelstelling om de omzet en de operationele winst te verdubbelen over een periode van vijf jaar.Analisten hebben hun winstverwachtingen voor LVMH nogmaals neerwaarts bijgesteld. De winstverwachtingen van Merrill Lynch voor 2002 liggen nu 48 procent lager dan bij het begin van 2001. De aandelen vielen bijna 30 procent terug sinds de terroristische aanvallen en tijdens de afgelopen 12 maanden verloren de aandelen zelfs meer dan de helft van hun waarde. Het aandeel legde deze week nochtans een positieve return voor van meer dan 7 procent. De positieve reactie heeft volgens Merrill Lynch te maken met het feit dat beleggers gokken op bedrijven die zullen profiteren van een economisch herstel, en daartoe behoren zeker de cyclische bedrijven zoals de producenten van luxegoederen. Volgens Merrill Lynch is het ergste inderdaad achter de rug, alhoewel de kwartaalresultaten van Bulgari en Richemont nog roet in het eten kunnen gooien. Beide bedrijven maken de resultaten half november bekend. Richemont waarschuwde de belegger al dat de operationele winst in het eerste halfjaar, eindigend 30 september, zal terugvallen. Intussen zou sectorgenoot Gucci Group van plan zijn een belang te nemen in de luchthaven van Florence. De Italiaanse overheid zet een belang van 29 procent in de etalage. Volgens algemeen directeur De Sole is Gucci enkel bereid te kopen als het belang samen met andere partijen wordt gekocht. De derde grootste luxegroep ter wereld wil zich immers blijven concentreren op luxegoederen. Andere geïnteresseerden voor de luchthaven zijn de familie Panerai, die al een belang van 17 procent heeft, en de familie Benetton. PVM