Advertentie
Advertentie

Belg koopt rond de kerktoren, ook op internet

GENT (tijdnet) - De Belgische internetgebruiker wordt chauvinistischer in zijn koopgedrag. Volgens het Gentse advies- en onderzoeksbureau InSites gebeurden twee on-lineaankopen op drie in voorbije zes maanden op een Belgische website. Tegenover vorig jaar is dit een groei van 20 procent. Steven van Belleghem, consultant bij InSites, schrijft deze evolutie vooral op rekening van landgenoten die hun eerste stappen op het net wagen. De nieuwe gebruikers wagen zich in eerste instantie op websites waarvoor in de (papieren) media lokaal geadverteerd wordt. In tegenstelling tot de early adopters gaan deze internetgroentjes zelf niet op zoek naar sites die volledig voldoen aan hun eisen, bij gebrek aan interesse of mogelijkheden, duidt Van Belleghem. Al is de trend ook merkbaar bij ervarener on-linekopers. Volgens InSites koopt 55 procent van die groep op Belgische sites.Ondanks alle onheilspellende berichten is er dus nog hoop voor de Belgische on-linehandelaar. InSites ziet nog groeipotentieel voor e-commerce in onze contreien. Van de mensen die nog nooit een on-lineaankoop deden, zegt 13 procent dit in de nabije toekomst te willen proberen, zegt Van Belleghem. De consultant verwijst ook naar Nederland, een land dat België voor het internet als voorloper mag beschouwen. Van onze noorderburen deed 83 procent zijn on-lineaankoop op een Nederlandse website. En de penetratiegraad van het internet ligt in Nederland op 47 procent, tegen 34 procent in België. Dat de omzet uit e-commerce in België in het voorbije halfjaar stabiliseerde op 496 miljoen euro (20 miljard frank) wijt InSites aan de prijsstijgingen bij de internetwinkels en niet aan ontevreden kopers. Bovendien gedraagt de internetgebruiker zich rationeler dan vroeger. Tijdens de internethype kocht hij uit nieuwsgierigheid, wat de prijs ook was, besluit Van Belleghem. SR