Advertentie
Advertentie

Belgacom lonkt naar televisiemarkt

(tijd) - Belgacom onderzoekt de mogelijkheid om televisiediensten aan te bieden, zegt Jean-Claude Vandenbosch. Dat onderzoek gaat verder dan het proefproject rond digitale televisie dat Belgacom samen met de VRT uitvoert in Schoten. We testen de mogelijkheden van nieuwe technologieën. Maar de technologie is niet het probleem. Het is de vraag of er een markt voor zal zijn.Belgacom testte in 1996 video-op-aanvraag en pionierde met internet via het tv-scherm. Maar van beide toepassingen is nooit meer veel gehoord. Het telecombedrijf maakt opnieuw een ommetje langs de tv-sector door met de VRT samen te werken rond digitale tv. Maar technologisch heeft Belgacom nog pijlen op zijn boog, in de vorm van VDSL. Dat is een nieuwe generatie van ADSL (internet tegen hoge snelheid via de telefoonlijn). VDSL is zo krachtig dat de telefoonlijn meerdere tv-programmas tegelijk kan versturen naar de huiskamer.Aan volwaardige concurrentie voor de kabelbedrijven zit Belgacom niet meteen te denken. Tenzij we naar een prijzenoorlog gaan, maar het is de vraag of dat financieel gezond is. Ik denk meer aan interactieve diensten, zegt Vandenbosch. Als Belgacom de tv-markt als een nieuwe inkomstenbron gaat beschouwen zijn er alvast geen juridische beperkingen meer. Belgacom moet wel nog de nodige vergunningen aanvragen.Vandenbosch zei overigens dat als de nieuwe diensten die Belgacom test, zoals videotelefonie en audiostreaming, ook op de markt komen en aanslaan, er zware investeringen nodig zijn om het netwerk op te waarderen. Vanaf wanneer we moeten investeren is de grote denkoefening die Belgacom vandaag bezighoudt. Vandaar het belang voor Belgacom om een marketingbedrijf te worden zodat we weten wat de klanten willen. BB