Belgacom snelt P&G voorbij als grootste adverteerder

(belga) - Afgelopen jaar werd in ons land voor 73,027 miljard frank gespendeerd aan media-investeringen. Dat betekent een toename met 8,2 procent in vergelijking met het jaar voordien. Telecomreus Belgacom was met 2,968 miljard frank de grootste adverteerder, leert een studie van mediacentrale Carat Crystal. Belgacom verdringt Procter&Gamble, dat nog voor 2,334 miljard adverteerde, van de eerste plaats. Unilever Group verdient brons met 2,040 miljard frank.In Vlaanderen werd bruto 43,324 miljard frank geïnvesteerd in reclame, een toename van 7,4 procent. Onder de taalgrens werd voor 29,703 miljard frank geadverteerd. Daar bedroeg de stijging 9,3 procent.Televisie en radioTelevisie en radio waren de grootste stijgers. De radio-advertenties groeiden met 19,7 procent tot 7,535 miljard frank in heel België. In Vlaanderen bedroeg het in radioadvertenties geïnvesteerde bedrag 4,019 miljard frank. Voor de traditionele blokken haalde tv nationaal 14,2 procent meer binnen aan reclame, wat een totaal van 29,413 miljard frank betekende. Voor de sponsoring op tv steeg het bedrag met 4,8 procent tot 2,203 miljard frank.Ook kranten konden rekenen op meer reclameopbrengsten. Ze stegen met 3,8 procent tot 12,560 miljard frank. Opvallend is dat de reclame-investeringen in de pers in Vlaanderen met 6,9 procent toenamen, terwijl ze in het zuiden van het land met 0,1 procent afnamen. Een omgekeerde situatie is merkbaar voor bioscoop en gratis regionale pers. Nationaal gezien steeg de cinema met 1 procent tot 1,014 miljard frank. In Wallonië namen de investeringen zelfs toe met 4,2 procent, terwijl ze in Vlaanderen afnamen met 2,7 procent. In de Vlaamse gratis regionale pers namen ze met 0,6 procent af, terwijl ze in het zuiden van het land met 5,4 procent stegen. Dat leverde een stijging met 1,2 procent op.