Belgen ergeren zich aan reclame op tv

(tijd) - 84 procent van de Belgen meent dat er te veel reclame is te zien op de televisie. Slechts 20 procent blijft kijken bij de start van het reclameblok. Dat blijkt uit een onderzoek naar tv-beleving bij 400 landgenoten van 16 jaar en ouder door het marktonderzoeksbureau Columbus Quanti, in opdracht van het blad Readers Digest.Het journaal is met 52 procent het populairste programma, gevolgd door speelfilms (50 procent), natuurprogrammas en documentaires (29 procent), sport (28 procent) en actualiteit (22 procent). Van spelletjes en soaps gek genoeg geen spoor bij de favorieten. De Belg blijkt niet te shockeren met innovaties als reality-tv. 59 procent vindt wel dat er te veel programmas zijn waarbij mensen hun hele hebben en houden op tafel leggen. Slechts 16 procent is echt ontevreden over de kwaliteit. 34 procent onder hen stoort zich aan te veel idiotie op de beeldbuis. Andere redenen voor ontevredenheid zijn het slechte, kwaliteitsloze aanbod en de vele herhalingen.Tv-kijken blijkt nog steeds een gezinsbezigheid. Maar enkel naar het scherm staren, wordt zeldzamer. Een kwart van de kijkers doet nog iets anders. 35 procent daarvan zegt te strijken of een ander huishoudelijk klusje op te knappen, 19 procent eet, 16 procent leest een tijdschrift, 13 procent de krant en 12 procent een boek tijdens het tv-kijken.Belgen kijken gemiddeld zes dagen per week 2,5 uur tv per dag. Ouderen zitten met 3 uur en 20 minuten boven dat gemiddelde. 65-plussers beschikken gemiddeld over 1,1 tv-toestel, terwijl jonge gezinnen 2,13 toestellen in huis hebben. DV