Advertentie
Advertentie

België krijgt nieuwe kijkcijfers op 1 januari

VILVOORDE (tijd) - Volgend jaar stappen de Belgische tv-zenders in een nieuw tijdperk. Begrippen zoals kijkdichtheid, aandeel, bereik of gemiddelde kijkduur zullen een andere inhoud krijgen door de nieuwe werkwijze om de kijkcijfers in te zamelen. Vanaf 1 januari peilen de paneldoosjes zelfs naar het zapgedrag van de vierjarigen onder ons. Tot eind dit jaar is de minimumleeftijd nog 6 jaar. Nog een belangrijke vernieuwing is dat de nieuwe methode voor alle Belgische tv-zenders zal worden gebruikt.Dat laatste is alvast geen evidentie vermits de kijkcijfers in het noorden en het zuiden des lands tot eind dit jaar met een verschillende methodologie worden ingezameld. De Vlaamse kijkcijfers worden sinds 1988 door marktonderzoekbureau Aspemar/AGB, een filiaal van het Nederlandse Intomart uit Hilversum, ingezameld. De commerciële zender VTM sloot zich bij zijn start in 1989 bij die overeenkomst aan en verbond zich tegenover het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) voor de levering van cijfers naar de markt, volgens de CIM-formules. De inzameling van de kijkcijfers - de audimetrie in het jargon - over de Franstalige kijkers gebeurt sinds oktober 1985 door Sobemap en Telecontrol.