België wordt lid van de hogesnelheidsclub

(tijd) - Hij zal de wind wel niet door de koninklijke haren voelen wapperen, maar zijn voorliefde voor snelle motorrijtuigen indachtig, zal koning Albert II ongetwijfeld plezier beleven aan de inauguratierit van de Thalys op de eerste hogesnelheidslijn op vaderlandse bodem. Vandaag is het zover en treedt ons land toe tot het nog steeds erg selecte clubje van staten waar treinen snelheden van meer dan 300 kilometer per uur halen. Met ruim twee jaar vertraging is de hogesnelheidslijn tussen de Belgische grens en Brussel nu eindelijk helemaal klaar. Of toch niet helemaal.Neen, niet echt helemaal. Eigenlijk loopt de nieuwe hogesnelheidslijn, die 56 kilometer lang is, slechts van Antoing tot in Lembeek. Van daar gaat het over een afstand van 17 kilometer verder richting hoofdstad op nieuwe, verbeterde sporen die zowel bestemd zijn voor het hogesnelheidsverkeer als voor de binnenlandse treinen. De maximumsnelheid zakt daar van 300 km/u naar 220 km/u. Bovendien moeten nog twee bouwwerken uitgevoerd worden, voor het traject helemaal klaar is. In Halle zijn nog tunnels gepland om de Thalys door de bebouwde kern te loodsen en ten slotte krijgt de toegang tot Brussel-Zuid eveneens een andere profilering. Pas in 2003 is Brussel-Parijs echt helemaal af.