Advertentie
Advertentie

Belgisch notariaat pakt imagoprobleem aan

BRUSSEL (tijd) - De Belgische notarissen kampen met een imago-probleem. Jaarlijks doen ongeveer 2 miljoen klanten een beroep op een notaris, van wie tachtig procent zegt tevreden te zijn over de ontvangen dienstverlening. Niettemin is de kennis over de taken en mogelijkheden van een notaris bij het grote publiek eerder gering en raakt het beroep niet van een aantal kwalijke vooroordelen af. De Federatie van Belgische notarissen pakt daarom uit met een reeks 'sensibilizeringsakties' voor het grote publiek en stelde gisteren haar nieuwe logo voor. België telt vandaag een gereglementeerd aantal van 1.221 notarissen. Samen 'verlijden' die elk jaar ongeveer 720.000 akten. 'Het beroep gaat terug tot de Egyptische oudheid', weet de Federatie van Belgische notarissen, 'en door de jaren heen hebben notarissen het geheel van veranderingen in de maatschappij kunnen volgen en opvangen, tot voordeel van die samenleving.' Toch schort er iets. 'Het versnelde tempo van veranderingen en de steeds complexere wetgeving maken de zaken er niet gemakkelijker op', zegt direkteur-generaal Six. 'Bovendien wordt de notaris miskend.'