Advertentie
Advertentie

Belgische bedrijven geven meer uit aan informatica dan Nederlandse

BRUSSEL (tijd) - Per hoofd van de bevolking geven de Belgische bedrijven meer uit aan informatica dan hun tegenhangers bij onze noorderburen. Opmerkelijk daarbij is dat wij meer investeren in hard- en software, maar dat de Nederlanders eerder geneigd zijn voor de diensten een beroep te doen op gespecialiseerde buitenstaanders. Dat is een van de conclusies uit een studie van de Belgische informaticamarkt die het marktonderzoeksbureau Heliview uit Turnhout zopas gepubliceerd heeft.Heliview heeft bij 923 Belgische bedrijven en instellingen een telefonische enquête uitgevoerd naar de informaticabestedingen in het voorbije jaar en de verwachtingen op dit vlak voor '96. Daaruit blijkt dat de bedrijfswereld (bedrijven vanaf 5 werknemers) in '94 159 miljard frank uitgaf, dit jaar nagenoeg dezelfde som ervoor over had, maar voor volgend jaar naar 169 miljard zal klimmen. 'Voegen we daar de bedrijven kleiner dan 5 mensen en de thuismarkt aan toe, dan komen we voor volgend jaar op meer dan 200 miljard frank die in België aan informatica uitgegeven zal worden', zegt Patrick Vijverman, gedelegeerd bestuurder van Heliview. 'De hoofdbrok van de investeringen gaat dit jaar nog naar hardware (bijna 46 procent), gevolgd door diensten (26 procent) en software (24,5 procent). Nederland geeft een ander plaatje te zien, want daar wordt minder in hard- en software geïnvesteerd en veel meer in diensten. De Nederlandse bedrijven zijn gemakkelijker geneigd een beroep te doen op externe dienstverleners dan de Belgische'.