Advertentie
Advertentie

Belgische bedrijven zitten niet op een eiland

Avis Fleet Services is een van de negen bedrijven die genomineerd werden voor de uitreiking van de Business to Business Awards van het VBO, die gisteren plaatsvond. Het VBO stelt vast dat communicatie in de meeste b-to-b-bedrijven geen topprioriteit is. De uitreiking van de award, die dit jaar aan de vierde editie toe is, moet daar verandering in brengen.We willen bedrijven sensibiliseren, klinkt het bij het VBO. In veel -to-b-bedrijven leeft de gedachte dat communicatie met de klant niet nodig is. Veel bedrijfsleiders gaan ervan uit dat de kwaliteit of de technische mogelijkheden van hun producten ervoor zorgen dat het product vanzelf zijn weg vindt naar de klant. Vroeger kon je die visie misschien volhouden, maar vandaag zitten Belgische bedrijven niet meer op een eiland. Er komt steeds meer concurrentie, zelfs voor bedrijven die veilig in een niche zitten. Communicatie is dan een van de middelen om een sterk merk neer te zetten op de b-to-b-markt. Dat besef begint nu pas een beetje door te dringen.Avis Fleet Services werd opgenomen in de categorie low budget (minder dan 75.000 euro). Het is voor het eerst dat het VBO een onderscheid maakt tussen de budgetten die de kandidaten aan communicatie besteedden. Daarmee wil de organisatie vermijden dat de jury verblind wordt door de toeters en bellen die gebruikt worden in dure en opvallende communicatiecampagnes. Tegelijk is de opsplitsing een aanmoediging voor bedrijven die denken dat een degelijk communicatiebeleid per se samengaat met een zware kostenpost. KVV