Advertentie
Advertentie

Belgische muziekindustrie zit opnieuw in de lift

BRUSSEL (tijd) - De Belgische muziekindustrie heeft een sterke eerste jaarhelft achter de rug. De sector dankt dat aan de exponentieel groeiende markt van de cd-single. De goede resultaten zijn een opluchting nadat vorig jaar de muziekverkopen met 4 procent waren gedaald tot 6,1 miljard frank. Die terugval was toe te schrijven aan het verdwijnen van zestig Superclub-winkels. 'Muziek kopen gebeurt vaak impulsief. Wanneer in één klap zestig grotere distributiepunten verdwijnen, wordt dat gevoeld in de omzet. De lagere verkoopcijfers van vorig jaar hadden deels te maken met het opdoeken van Superclub', aldus directeur van de internationale federatie van de fonografische industrie (IFPI) Marcel Heymans. Een aantal waarnemers leidde uit de dalende verkoopcijfers van 1997 af dat voor de muziekindustrie het vet definitief van de soep was. Ook naar aanleiding van de verkoop van de muziek- en filmgroep Polygram door Philips aan Seagram werd gezegd en geschreven dat Philips zijn softwaredochter op het goede moment van de hand had gedaan; namelijk net op het ogenblik dat de magere jaren aantreden.