Beluga investeert1,5 miljoen euro in PM United Brands
Beluga, de op de Brusselse fixingmarkt genoteerde participatiemaatschappij, investeert 1,5 miljoen euro in PM United Brands. PM United Brands is een keten van zeven sportartikelenwinkels in de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg. Het hoofdkantoor bevindt zich in Sint-Katelijne-Waver.Beluga neemt met de investering een belang van 7,5 procent in de groep over van oprichter Marc Piessens en schrijft tevens in op een achtergestelde obligatielening. Die lening moet de expansie van de groep financieren in de rest van Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Ten slotte ontvangt Beluga warrants die in aandelen kunnen worden omgezet als de keten de doelstellingen haalt.PM United Brands sluit het lopende boekjaar waarschijnlijk af met een omzet van 10 miljoen euro. Het boekjaar werd uitzonderlijk tot 14 maanden verlengd en loopt tot eind februari. PM United Brands is eigenlijk ontstaan als skispecialist, en haalt ook nu nog een groot deel van zijn omzet uit wintersportartikelen. Bijgevolg is het logisch dat de voor die branche erg belangrijke maanden januari en februari in het boekjaar worden meegenomen, licht Beluga-directielid Bruno Lippens toe.De investering in de sportartikelenketen past volgens Lippens in de nieuwe strategie van Beluga. Bij de voorstelling van de halfjaarresultaten kondigden we reeds aan meer te willen investeren in niet-genoteerde ondernemingen. In oktober verminderde Beluga zijn belang in de beursgenoteerde verdeler van generische geneesmiddelen Docpharma van 9,7 naar 1,1 procent. Eind vorig jaar stapte de holding mee in de kapitaalverhoging van de volautomatische winkelketen Shop24. Volgens Lippens publiceert Beluga in de loop van maart de jaarresultaten. We wachten nog op de resultaten van enkele participaties. KVS