Advertentie
Advertentie

Bernard-Henry Levy,

Bernard-Henry Levy, Franse filosoof, over terrorisme 'Het verlangen naar zuiverheid is de matrix van al het terrorisme. Dit was zo bij het fascisme - zuiverheid van het ras. Dit was zo bij het communisme - zuiverheid van een goede samenleving. En het is zo bij een derde type van fascisme - islamitisch fascisme, dat streeft naar een smetteloze wereld zonder zonde of corruptie. Het is het basisconcept doorheen de hele twintigste eeuw dat alle verschillende vormen van modern totalitarisme behelst. Aan de basis van elke genocidale gekheid in de voorbije eeuw, ligt een fantasie van een zuivere samenleving of een zuiver ras.' Newsweek Ria Janvier, hoogleraar Politieke en Sociale Wetenschappen, over het personeelsbeleid van de overheid 'Je kunt je afvragen in welke mate de overheid nog een missie heeft als werkgever. De overheid heeft altijd gezorgd voor een stuk sociale tewerkstelling: het is altijd aanvaard dat in overheidsdiensten mensen werkten die niet meer mee konden in de maatschappij. Dat brengt je als organisatie niet veel bij, maar het was een poging om mensen weer in te schakelen in het systeem. Dat wordt steeds minder geduld. Ook intern, door de andere werknemers, omdat de prestatiedruk ook in de publieke sector steeds zwaarder wordt. Maar als de overheid niet meer zorgt voor die sociale tewerkstelling, wie gaat het dan wel doen? Zelf heb ik er niet echt een antwoord op, maar de vraag rijst wel steeds vaker in het raam van het personeelsmanagement in de publieke sector.' De Standaard Henry Mintzberg, hoogleraar management, over het verlangen naar meetbare maatstaven 'De obsessie met meetbaarheid is het probleem. Er is ook iets anders dat we kunnen gebruiken in de plaats van metingen: beoordeling. Een deel van de belangrijkste dingen in de wereld is niet meetbaar.' Financial Times Leon de Winter, columnist, over de dreiging van het terrorisme 'Het is onzin dat de Amerikanen zelf schuld hebben aan de razernij van de 'Arabische straat'. Maar het is verleidelijke onzin. Het biedt een gevoel van veiligheid, omdat het de indruk wekt dat niet Europeanen, maar Amerikanen het doelwit van de baardmannen zijn. (...) Osama en zijn volgelingen worden niet gedreven door de behoefte aan democratie en vrijheid, maar door de behoefte aan religieuze tirannie. Amerika (en het Westen) heeft niet hun toorn, omdat het de Arabische wereld democratie zou onthouden, maar omdat het democratie kan brengen. Zonder geslaagde hervorming van een Arabisch land, zonder het bewijs dat moslims vreedzaam kunnen samenleven in een democratie, zal de vernederde en afgunstige Arabisch-islamitische wereld het hele Westen bedreigen. Alleen samen met democratische Arabieren kunnen we het extremisme bestrijden.' Elsevier