Advertentie
Advertentie

Bervoets op kindervoeten

Op de tentoonstelling Bervoets op kindervoeten hangen de bijgekleurde etsen van Fred Bervoets merkelijk lager dan normaal. Zo kunnen kijkgrage kinderogen er makkelijker bij. Want Fred Bervoets wil gezien worden. Door jong én oud. Hij stelt zich niet neerbuigend op, kinderen neemt hij ernstig. De tekeningen van zijn dochtertje Sara inspireren hem tot een reeks bijgekleurde etsen. Op hun beurt vormen die etsen nu de inspiratiebron voor de jonge bezoekers van Bervoets op kindervoeten.In 1998 slaat Fred Bervoets de handen in elkaar met zijn dochtertje Sara. De frisse kleuren van haar tekeningen in viltstift inspireren hem. Na een periode van weinig uitgesproken kleuren komt hij in de ban van het heldere, onvermengde kleurenpalet. Bervoets op kindervoeten toont zwart-wittekeningen van Fred Bervoets die Sara met stift inkleurde. Die A4-tekeningen stonden model voor enkele van de tentoongestelde etsen. Fred kleurde ze met precies dezelfde kleuren in als Sara. Fred Bervoets heeft een eigen manier van etsen, de zogeheten acide verkeerd-techniek. Die werkwijze ontwikkelde hij in 1980 voor de reeks Hommage aan een vriend, na de zelfmoord van de schilder Jan Cox. Bervoets kerft niet in de etsplaat, hij schildert rechtstreeks op inkt met in zuur gedrenkte borstels. Het geschilderde zuur kerft minder diep, oogt als verf zonder volume en laat aangelengd met water verschillende nuances toe. Voor de nieuwe reeks etst Bervoets eerst de tekening in blauwe contouren. Daarna kleurt hij ze in. Net zoals Sara deed met zijn tekeningen op papier. De vrolijke kleuren sluiten mooi aan op de thematiek: familie, zelfportretten, vrienden. Je ziet galeriehouder Adriaan Raamdonck in rennerskostuum. Daarnaast: familiescènes en zelfportretten vol zelfspot. In de jaren zestig portretteerde Bervoets zich onder andere als bierton, cowboy, flesman, feesttafel, kerstboom en kabouter. Nu verschijnt hij ten tonele als hond en als nar, gewapend met pijl en boog of met een ijsje in de hand. Na een rondleiding kunnen kinderen van zes tot twaalf zelf aan de slag. Een doe-boek spoort hen aan tot allerlei opdrachten. In het kinderatelier kleuren ze eigen tekeningen in. Net als Fred en Sara Bervoets nemen ze hun familie, vrienden of zichzelf als model. Voor hun kunstwerken is een aparte wand vrijgehouden.Tijdens Bervoets op kindervoeten krijgt De Garage bezoek van een bijzonder kunstwerk, het piramidehuis van de Gentse kunstenaar V.D.D. Op een groen huisje zit een rode, denkende man (een knipoog naar Rodin). Door een raampje in elke muur, boven een urinoir (een knipoog naar Duchamp), kun je in het huis binnenkijken. Aan de wanden hangen de namen van al de Vlaamse kunstenaars die in het cultuurcentrum De Brakke Grond hebben tentoongesteld. Ook Fred Bervoets was meermaals in het Amsterdamse cultuurhuis te gast.Bervoets op kindervoeten, tot 4 februari 2001. Van dinsdag tot zondag, van 10 tot 18 uur, in De Garage Ruimte voor Actuele Kunst, Onder den Toren, Mechelen. Rondleidingen op aanvraag. 1.000 fr. per groep (maximum 20 personen). Op zaterdag en zondag om 14 u. vinden sowieso rondleidingen plaats. Inschrijven is verplicht (maximum 20 personen, 50 fr. per kind). Duur: ongeveer 2 uur. Inlichtingen en reservatie: 015/29.40.14 (Sofie Verschueren). Portretfotos van kunstenaarsHet fotoantiquariaat Anamorfose in Kortijk heeft meer dan honderd fotoportretten van kunstenaars samengebracht, gemaakt door fotografen als Henri Martinie en Jos Rentmeesters. Martinie (1897-1965) was een Frans fotograaf die actief was in de Franse avant-gardistische en anarchistische milieus van de jaren 20 en 30. Zijn fotos werden onder andere in Vogue gepubliceerd. Door zijn perfecte beheersing van de scherpte zijn de ogen en de lippen van de meestal beroemde modellen haarfijn te zien. De Belgische fotograaf Rentmeesters (1892-1969) was een artiest die op een eigenzinnige manier fotos maakte van operasterren, toneelacteurs, dansers, danseressen en varieté-artiesten, eveneens in de jaren 20 en 30. Rentmeesters ensceneerde theater- en operastukken in zijn studio. De fotos die hij maakte voor de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel behoren tot zijn beste werk. Daarnaast brengt Anamorfose nog andere kunstenaarsportretten uit de negentiende eeuw, zoals een portret van Victor Hugo gemaakt door Carjat, van Eugène Ysaïe door Alban, van Salvador Dali door Ketystone, en van Gustave van de Woestijne door Gyselinck. Men kan in het Kortrijkse fotoantiquariaat ook fotoportretten zien van Courbet, Daumier, Delacroix, Ingres, Manet en Puvis de Chavanne, die voor de cameras van Nadar en Carjat geposeerd hebben. Anamorfose, Houtmarkt 21, 8500 Kortrijk. Tel. 056/20.45.25, gsm: 0476/49.19.71. Tot 31 maart. Open op vrijdag van 16 tot 20 uur, op zaterdag van 9 tot 13 uur. Geschilderde kinderen Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen brengt onder de titel Kinderen op hun mooist een tentoonstelling over het kinderportret in de Nederlanden vanaf 1500 tot 1700. Het is een expositie die tot stand kwam in samenwerking met het Frans Halsmuseum in Haarlem, waar ze eind vorig jaar reeds te zien was. De schilderkunst van de Nederlandse Gouden Eeuw blijkt nog steeds onvermoede aspecten te hebben, zoals het kinderportret. De Antwerpse tentoonstelling geeft een overzicht van het ontstaan, de ontwikkeling en de verscheidenheid van het kinderportret, met schilderijen die thematisch gegroepeerd zijn. In de Antwerpse expositie zijn zon tachtig schilderijen van beroemde meesters samengebracht, gaande van Jan Gossaert, Pieter Paul Rubens, Cornelis de Vos en Johannes Cornelisz. Verspronck, tot Rembrandt en Gerard ter Borch. Tijd-Cultuur gaat volgende week uitgebreider in op deze tentoontelling.Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Leopold de Waelplaats, Antwerpen. Tel. 03/242.04.16. E-mail: Publiekswerking@kmska.be. Van 21 januari tot 22 april. Dagelijks open, behalve op maandag, van 10 tot 17 uur, op woensdag van 10 tot 21 uur. Toegang 300 frank.Samenstelling: Bert POPELIER