Advertentie
Advertentie

Beslissingnemers weten niet altijd waarmee ze bezig zijn

De colofon van het nieuwe weekblad Punt vermeldt Dirk Melkebeek (38) als verantwoordelijke uitgever. Maar hij is tevens gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Media Groep (uitgever van Punt). Daarin heeft Meta Media Groep, waar Melkebeek in 1990 mee van start ging, een participatie van 50 procent. Binnen de Meta Media Groep is hij hoofdredacteur van Motoren & Toerisme en van Modelspoor-Magazine. De Meta Media Groep omvat vijf onderdelen: een uitgeverij, een lay-outbureau, een opleidingscentrum voor motorrijden plus organisatie van reizen en incentives, een boekhandel en een overkoepelend bedrijf dat participaties heeft in het eerder genoemde Punt en Het Vrije Waasland.Voor Melkebeek is dat een manier om het platform van de groep meer stevigheid te bieden. In 1990 startte Melkebeek met de uitgave van Motoren & Toerisme. Dat is begonnen als een eenmansproject. Het gaat goed en ineens zit je daar met zes mensen. Dan is het geen spel meer. Dus moet je kijken hoe je kan voorkomen dat het mis gaat en zo kom je op groei uit, zegt Melkebeek.Melkebeek begon zijn carrière in 1986 als freelance journalist. Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd in Gent. Ik deed de licenties maar heb nooit mijn thesis gemaakt. Journalistiek vond ik toen interessanter en als archeoloog zag ik weinig toekomstperspectief, zegt hij.Zijn afnemers in die tijd waren de Gazet van Antwerpen (streeknieuws), Motorgazet en Kampus. Streeknieuws is niet minderwaardig. Dat moet ook goed gemaakt worden. Ik probeerde ook te schrijven voor beroepsbladen. Breed leefde ik daar niet van, maar dat was toen nog geen probleem.Na drie jaar moest hij - net getrouwd - nog het leger in. Toen maakte hij plannen voor Motoren & Toerisme, omdat hij het aanbod van motortijdschriften niet goed genoeg vond. Meteen na zijn legerdienst zette hij zijn bedrijf op en begin 1991 kwam het eerste nummer uit.Als uitgever weet hij wat het is om als freelancer een bestaan uit te bouwen. Goede bijdragen moeten goed betaald worden, zegt hij. Ik heb aan de twee kanten van de barrière gestaan. Ik ben zelfs nog commercieel afgevaardigde van Motorgazet geweest, ik heb er de lay-out gedaan. Met alle aspecten van het uitgeven heb ik te maken gehad.Wat is hem vooral bijgebleven uit die tijd? Dat mensen met beslissingsmacht, eindredacteuren en hoofdredacteuren, niet altijd goed weten waar ze mee bezig zijn. Ze hebben niet altijd door waar je naartoe wilt. Je zag dat er dingen in je stukken waren veranderd, waarvan je zegt: dat zat er net iets naast. AVP