Advertentie
Advertentie

Beter wegennet nodig voor Vlaams aandeel in extra werkgelegenheid

GENT (belga/tijd) - Als Vlaanderen niet dringend werk maakt van de verbetering van het wegennet tussen Zelzate en Gent en het aanleggen van een weg door het Meetjesland, zal het niet profiteren van de extra werkgelegenheid als gevolg van de aanleg van de Westerschelde Oeververbinding (WOV). Dat is een van de conclusies van Georges Allaert, planoloog van de Universiteit Gent en medewerker van het Strategisch Plan Gewest Gent - Objectief 2000 - in zijn rapport 'Vlissingen-Terneuzen-Gent, een realiteit van de 21e eeuw'. De WOV, de tunnel die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Nederland verbindt, moet in 2002 een feit zijn.Verloopt alles volgens plan, dan moeten dit jaar de graafwerken voor de tunnel tussen Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen en Ellewoutsdijk in Zuid-Beveland eindelijk - van de oeververbinding onder de Westerschelde is al sprake sinds 1966 - van start gaan. Tegen 2002 moet de havenas Gent-Terneuzen-Vlissingen dan een realiteit zijn. Volgens voorlopige berekeningen zal de havenas goed zijn voor een jaarlijkse goederenbehandeling van om en bij 60 miljoen ton en een totale directe tewerkstelling in overslag en industrie van 50.000 mensen, waarvan de helft op Vlaams grondgebied.