'Betere kranten maken, daar draait het allemaal om'

GROOT-BIJGAARDEN (tijd) - Het gesprek was al een tijdje geleden aangevraagd. Daags na de overname van Het Volk door de VUM om precies te zijn. Maar Guido Verdeyen, de algemeen directeur van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij, wou eerst de herstructurering van Het Volk helemaal achter de rug hebben. Met de jaarrekeningen van de VUM en Het Volk in de hand kon hij ons niet meer weigeren. Trouwens, de voorgestelde gespreksonderwerpen waren niet veranderd: de aankoop en de reorganisatie van Het Volk, de veelbesproken VMH-aandelen en de gang van zaken bij de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard. Wat was voor de VUM nu eigenlijk de belangrijkste reden om in november '94 Het Volk over te nemen, net voor de grijpklare armen van concurrent De Persgroep? 'De 120.000 krantenexemplaren en het bijhorende marktaandeel', antwoordt Guido Verdeyen. Zijn antwoorden zijn kort en zakelijk, en dat blijft een uur lang zo.