Advertentie
Advertentie

Beursintroducties vallen op door de snelheid waarmee het moet

(tijd) - De financiële markten beleven perioden van ongekende hoogconjunctuur. De corporate financehuizen draaien op volle toeren. Verschillende bedrijven willen naar de beurs. Wat daarbij opvalt is dat het vooral snel moet gaan. Want niemand durft zijn hand in het vuur steken dat het feest nog tot het tweede halfjaar duurt. In de komende maanden komen nog bedrijven als de Gewestelijke Investeringsmaatschappij van Vlaanderen (GIMV) en schoenendistributeur Brantano naar de markt, maar ook minder bekende namen staan te trappelen. Het is de belegger daarbij geraden enige voorzichtigheid aan de dag te leggen. Niet alleen de kwaliteit van het dossier is belangrijk, ook de prijs speelt een rol.Het aantal seminaries over 'publiek gaan' is niet meer te tellen. Iedereen wil zijn graantje meepikken van de financiële hoogconjunctuur. Commissielonen zijn sinds jaren nog niet zo gemakkelijk binnengehaald. Het gevolg is dat ook nieuwe spelers zich op de markt begeven: zowel inzake 'investment banking' als aanverwante dienstverlening. De kandidaat-beursgangers spelen de verschillende huizen tegen elkaar uit. Vooral in kwaliteitsdossiers is de concurrentie tussen de financiële bemiddelaars erg groot. Bij de nakende beursgang van de schoenendistributeur Brantano heeft het bedrijf zelf een internationaal advocatenkantoor ingeschakeld om de 'beauty contest' tussen de bemiddelaars te organiseren.