Billijk spreidingsplan-bisSteven Samyn

Het is net geen vier jaar geleden dat de toenmalige minister van Mobiliteit Isabelle Durant (Ecolo) de doos van Pandora opende met een verbod op nachtvluchten. De oplossingen die ondertussen de revue zijn gepasseerd, zijn niet meer te tellen. En dan hebben we het nog niet gehad over de talloze plannen. De sympathieke voluntarist Guy Verhofstadt (VLD) vulde begin 2000 een vliegtuig met journalisten en trok naar de Amsterdamse luchthaven Schiphol. Daar werden de verdiensten van het concentratiemodel in de verf gezet. Het recept was eenvoudig: concentreer alle vluchten en isoleer of onteigen de huizen waarboven wordt gevlogen. Sindsdien volgden geen geleide bezoeken meer, enkel nog bochten van 180 graden. Achtereenvolgens zagen een spreidingsplan, een nieuw spreidingsplan en een ultiem spreidingsplan het levenslicht. Ergens tussen de verschillende bedrijven door stapte Durant uit de regering. Meer dan een voetnoot in de nachtvluchtensaga was het uiteindelijk niet. De sympathieke spring-in-'t-veld Bert Anciaux (Spirit) dagvaardde eind vorig jaar nog 'als burger' verschillende ministers wegens de vliegtuigoverlast die hij als inwoner van Neder-Over-Heembeek ervaarde. Een half jaar later werd hij benoemd tot minister van Mobiliteit en mocht hij zelf een oplossing bedenken. In zijn eerste grote interview als minister bewees Anciaux dat politiek niet altijd moeilijk hoeft te zijn. 'Iedereen maximum twee vluchten per nacht over zijn hoofd', klonk het. Ondertussen werd de regering veroordeeld en werd een nieuw plan voorgesteld. Na de laconieke mededeling van Verhofstadt dat 'een daad van een regering nog nooit zo dicht de uitspraak van een hof van beroep heeft gevolgd', veroordeelde datzelfde Brusselse hof de regering tot het betalen van een dwangsom: 50.000 euro per dag dat geen werk werd gemaakt van een spreiding. Onder druk van die dwangsom stelde Anciaux gisteren een nieuwe regeringsbeslissing voor: het billijke spreidingsplan. Natuurlijk is het makkelijk om te schieten op politici. Een wondermiddel om de onontwarbare knoop van de nachtvluchten op te lossen, bestaat niet. Economie en ecologie zijn niet altijd te verzoenen, nachtrust en nachtvluchten evenmin. Het zou de politici - van meerderheid en oppositie - sieren, mochten ze die boodschap proberen te verkopen. Net zoals het een aantal actiegroepen zou sieren als ze eens een andere boodschap brengen dan: geen nachtvluchten over mijn hoofd. Of de regering niet langer 50.000 euro per dag zal moeten betalen, is nog niet zeker. Wat wel vaststaat, is dat het billijke spreidingsplan van Anciaux volgend jaar wordt geevalueerd en na rijp beraad ongetwijfeld vervangen kan worden door een billijk spreidingsplan-bis.