Advertentie
Advertentie

Bioscopen, televisie en radio grootste stijgers in reclame

(tijd) - Alle adverteerders samen spendeerden vorig jaar in ons land 52,5 miljard frank aan reclame in de klassieke media (pers, televisie, radio, affichage en biscoop). Dat is 11 procent meer dan in 1996. Toen hadden de adverteerders 47,3 miljard frank veil voor reclame. De bioscoopsector kende vorig jaar met 21 procent de grootste groei in reclame-inkomsten, gevolgd door televisie (+18%) en radio (+16%). De cijfers komen van Mediamark en zijn brutocijfers die geen rekening houden met kortingen, commissies en ruilovereenkomsten. De audiovisuele sector kon het voorbije jaar de meeste adverteerders verleiden. In de bioscoopsector is de stijging in reclame-inkomsten het meest uitgesproken. De adverteerders besteedden vorig jaar 859,3 miljoen aan bioscoopreclame, dat is 21 procent meer dan in 1996. De bioscopen waren vorig jaar bij de adverteerders zo in trek, dat het in het tweede semester van '97 uiterst moeilijk was om nog ruimte te vinden. Volgens Initiative Media zijn steeds meer adverteerders geïnteresseerd in bioscoopreclame omdat dit medium als zeer doeltreffend bekend staat voor jonge doelgroepen. Hoewel er in het noorden van het land meer zalen zijn dan in het zuiden, trekken de bioscopen in Wallonië meer dan de helft van de bioscoopinvesteringen naar zich toe.